"سومار" و "خسروی" دو مرز مهم آینده کرمانشاه

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: تعاملات خوب و سازنده‌ای همواره بین اتاق کرمانشاه و سرکنسول‌های عراق وجود داشته است. باید از ظرفیت کنسولگری برای افزایش مناسبات تجاری استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- کیوان کاشفی در دیدار سرکنسول عراق با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه که امروز (۱۹ بهمن) برگزار شد،گفت: خسروی و سومار دو مرز مهم و استراتژیک کرمانشاه در آینده خواهند بود.

به گفته کاشفی، کرمانشاه پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه تجارت دارد، بیشترین میزان صادرات ایران به عراق از طریق کرمانشاه صورت می‌گیرد. استان کرمانشاه در صادرات کل کشور جایگاه چهارم را دارد. سه استانی که صادرات بیشتری نسبت به کرمانشاه داشتند، بندری و متصل به دریا بودند و از بین استان‌های غیربندری کرمانشاه بیشترین سهم را دارد.

 بخشی از جایگاه کنونی و خوب کرمانشاه در زمینه صادرات ناشی از موقعیت ژئوپولتیک استان و هم مرزی همزمان با هر دو بخش اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است که این ویژگی را هیچ استان دیگری در کشور ندارد. از سوی دیگر اتاق بازرگانی کرمانشاه دارای قدمت نزدیک به یک قرن است و تجار کرمانشاه از تجار رشید، استخوان‌دار و قدیمی محسوب می‌شوند.

تعدد مرز‌ها و وجود پنج مرز رسمی در استان نیز عامل دیگری برای رونق تجارت استان است. سه، چهار سال اخیر برای تعامل با بخش مرکزی و جنوبی عراق استراتژی‌هایی داشته‌ایم. از همین رو دو مرز خسروی و سومار برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به نظر می‌رسد در آینده تمرکز صادراتی از این مرز‌ها بیشتر خواهد شد. هیچکدام از مرز‌های ما با عراق به اندازه این دو مرز مزیت‌دار نیست.

 در زمینه تبادل هیات‌های تجاری با بخش مرکزی و جنوبی عراق هم برنامه‌های متعددی داریم که رایزنی برای پذیرش هیات‌هایی از موصل، بغداد و کرکوک از مهمترین آن‌ها است. تسهیل در صدور ویزا برای تجار و فعالان اقتصادی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ماست که این روند برای کسانی‌که شناسنامه‌دار و دارای کارت بازرگانی هستند به آسانی صورت بگیرد.

باید مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف ساعت کاری، بستن مرز‌ها و ... در مرز‌های مهمی مانند سومار و خسروی بین مسئولین اجرایی طرف عراق و ایران وجود دارد مد نظر قرار گیرد. تقاضا داریم کنسولگری محوری برای رفع این مشکلات و به نتیجه رسیدن دو طرف باشد.

در خصوص معضل تخلیه و بارگیری در مرز سومار که اخیرا جدی‌تر شده و طرف عراقی تاکید دارد تمام تخلیه و بارگیری باید در سمت عراق صورت بگیرد، اگرچه ما عقیده داریم تخلیه و بارگیری باید حذف شود و ماشین‌ها بتوانند بین دو کشور تردد کنند، اما باید تا آن زمان مشکلات موجود حل شود.

 لزوم استفاده از ظرفیت عراق برای مسیر عبور کالا از ایران به سوریه می‌تواند از این مسیر ظرف دو روز صورت بگیرد. با توجه به پیوستن عراق به کنوانسیون تیر امکان استفاده از این ظرفیت وجود دارد، اما متاسفانه کشور عراق چندان به مزیت ترانزیت و درآمدزایی قابل توجهی که این بخش می‌تواند داشته باشد، توجه ندارد. اکنون این روند از طریق اقلیم تا سوریه و به صورت قاچاق صورت می‌گیرد که هم به ضرر تاجر ایرانی و دولت عراق است و هم کالا با قیمت بیشتری به سوریه می‌رسد.

تعدد مرز‌ها بین ایران و عراق به بیش از ۱۰ مرز می‌رسد. کشور‌های دیگر هم مرز با عراق مانند ترکیه این تعدد مرز‌ها را ندارند. تعدد مرز‌ها هم به عنوان مزیت و هم نقطه ضعف است؛ از جهت تعدد مسیر‌های ارتباطی بین دو کشور مزیت داریم، اما تعدد مرز‌ها باعث می‌شود به زیرساخت‌ها آنطور که باید رسیدگی نشود.

سرکنسول عراق در کرمانشاه نیز گفت: آنچه که تجار کرمانشاه نیاز داشته باشند و در توان باشد، انجام خواهیم داد.

جعفر ستار الخزاعلی گفت: مشکل صدور ویزا وجود دارد. در شرایط کنونی بیماری کرونا کار را دشوار کرده، وگرنه مانع دیگری نداریم.  البته اگر فردی توسط اتاق بازرگانی و یا وزارت امور خارجه معرفی شود، مشکلی برای صدور ویزا نخواهد داشت.

برقراری ترانزیت از عراق تا سوریه اگر از سطوح کلان مانند وزارت کشور عراق پیگیری شود، بهتر نتیجه خواهد داد. در زمینه سایر مشکلات از جمله تخلیه و بارگیری، مشکلات مرز‌ها و ... نیز باید از ظرفیت وزارت کشور استفاده کرد. تعدد مرز‌ها و وجود مرز‌های غیررسمی  باید با همراهی اقلیم، دولت مرکزی و ایران حل شود.

انتهای پیام/ ط.پ

برچسب ها: صادرات ، مرز خسروی ، سومار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار