آبگیری ۹۰ درصدی تالاب کجی نهبندان پس از ۲ سال +فیلم

بارندگی‌های چند روز اخیر در خراسان جنوبی باعث شد ۹٠ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان پس از ۲ سال رنگ آب به خود بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند -کوهستانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: در ابتدای شروع بارندگی‌ها در هفته‌های گذشته تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها ۴٠ درصد آبگیری شده بود، اما اکنون با ادامه فعالیت سامانه بارشی این مقدار به ۹٠ درصد رسیده است.

تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از مهمترین تالاب های نمکی و فصلی شرق کشور است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شودکه مهم‌ترین منبع تأمین کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

به گفته‌ی او خوشبختانه امسال حجم زیادی از تالاب آبگیری شده است و در صورت ادامه بارش‌ها در مناطق حوزه‌های آبریز این تالاب که از جمله آن‌ها بخش سرداران، کوه‌های بهاران، باران و شوسف است می‌توان امید داشت که تمامی حجم تالاب آبگیری شود.

او می‌گوید: با توجه به وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن، باعث شده تا شاهد فرود دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب باشیم.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.