پیتر سیجارتو:

گفت‌وگوی آمریکا و روسیه به امنیت اروپای مرکزی کمک می‌کند

وزیر امور خارجه مجارستان ضمن استقبال از گفت‌وگوی مستقیم و مستمر بین واشنگتن و مسکو، این مذاکرات را تضمینی برای امنیت اروپای مرکزی عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در مصاحبه‌ای با آر تی گفت: مجارستان از گفت‌وگو بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی اش در خصوص مسائل امنیتی و راهبردی استقبال می‌کند و این گفت‌وگو‌ها را تضمینی برای امنیت در اروپای مرکزی می‌داند.

رؤسای جمهور آمریکا و روسیه بامداد امروز (جمعه) در تماسی تلفنی درباره تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین و مذاکرات آتی درباره این موضوع گفت‌وگو کردند.

سیجارتو ضمن حمایت از تعامل مسکو با ناتو اضافه کرد: «ما در اروپای مرکزی درس بسیار روشنی از تاریخ آموخته‌ایم. این درس می‌گوید هرگاه درگیری بین شرق و غرب وجود داشته باشد، برای اروپای مرکزی بد است و وقتی شرق و غرب رابطه خوبی با هم داشته باشند، برای ما خوب است. بنابراین، گفت‌وگوی مستقیم بین آمریکا و روسیه در خدمت منافع امنیت ملی ما است. هرچه مذاکرات این دو کشور بیشتر باشد، به درک بهتری می‌رسند و مسائل منطقه را بهتر حل می‌کنند.»

تنش‌ها بین روسیه و اوکراین در چند هفته گذشته و در بحبوحه‌ی تجمع نیرو‌های نظامی روسیه در مرز اوکراین و ادعای غرب مبنی بر حمله احتمالی مسکو، افزایش یافته است. مسکو بار‌ها این اتهامات را رد کرده و گفته است که روسیه حق دارد نیرو‌هایش را به صلاحدید خود در داخل خاک کشورش جابجا کند. این در حالی است که فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه را تهدیدی برای امنیت مسکو می‌داند.

در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، روسیه پیشنهاد‌هایی را درباره تضمین‌های امنیتی به ناتو و آمریکا ارائه کرد که به دنبال جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو در شرق و ممنوعیت استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد آمریکا و روسیه در نزدیکی قلمرو یکدیگر است.

مذاکرات بعدی دو کشور در خصوص تضمین‌های امنیتی بین مسکو و واشنگتن برای ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) برنامه ریزی شده است. به فاصله دو روز بعد از این مذاکرات نیز نشست شورای روسیه و ناتو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار