مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی:

اعتبار بخشی به اسناد رسمی منجر به کاهش تخلفات می‌شود

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: اگر مردم اسناد خود را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند، محاکم کشور مراجعات کمتری خواهند داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد نخعی مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در نشست خبری کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی که به مناسبت ۶ دی ماه روز نکوداشت دفاتر اسناد رسمی برگزار شد، گفت: روز ۶ دی ماه برابر با دویست و هشتاد و دومین روز سال و با استناد به آیه ۲۸۲سوره بقره که به بحث نگارش سند و ضرورت آن و نحوه نگارش آن اشاره نموده است، روز دفاتر اسناد رسمی نامگذاری شده است؛ دفار اسناد رسمی نهاد مدنی برای تنظیم حرفه ای حقوق و قرارداد ها و ثبت اسناد رسمی در کشور است.

وی گفت:  این سازمان هیچگونه وابستگی مالی به حاکمیت ندارد و در بخشی از کارها از حاکمیت صلب مسئولیت کرد که این صلب مسئولیت مزایای زیادی برای حاکمیت داشت؛ یکی از مهم ترین بخش های این مزیت ها این است که شکایت علیه حکومت کم شد.

مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: نقش سند رسمی در کاهش دعاوی حقوقی و طرح پرونده‌های قضایی، صیانت از منافع عمومی و اجتماعی یکی از مزایای تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی است که موجب ایجاد نظم عمومی، تثبیت حق مالکیت و امنیت بخشیدن به آن به عنوان یکی از حقوق اجتماعی افراد می‌گردد.


بیشتر بخوانید


نخعی گفت: تاکنون کم ترین شکایات در باب اسناد رسمی در محاکم دادگستری است؛ یکی از مسائلی که در کشور جرم خیز است در حوزه تنظیم اسناد عادی است و ما باید به اسناد رسمی بیشتر توجه کنیم تا از شکل گیری اسناد جعلی و جرم های احتمالی جلوگیری کنم.

او گفت: ما باید به اسناد رسمی اعتبار بدهیم و محل اعتبار اسناد رسمی دفترخانه ها هستند که با تنظیم اسناد رسمی بر اساس اصول و قواعد از بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کنند که متاسفانه تنظیم انواع اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی استان در امسال ۱۴.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: اگر مردم اسناد خود را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند، محاکم کشور مراجعات کمتری خواهد داشت و دست سودجویان و کلاهبرداران در این زمینه کوتاه خواهد شد. 

نخعی گفت: بیشترین کاهش اسناد تنظیمی استان مربوط به اسناد قطعی بیع بوده است که ۴۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و مجموعا ۱۵۰ هزار و ۴۶۴ سند بیع قطعی در دفاتر اسناد رسمی استان از ابتدای امسال تا کنون به ثبت رسیده است.

او گفت:  امسال شاهد کاهش تنظیم اسناد رسمی وکالت فروش در بخش وسایل نقلیه و املاک به ترتیب به میزان ۲۵ و ۲۷ درصد بوده ایم که مجموعا ۲۷ درصد از کل ۴۷۱ هزار و ۳۷۷ سند وکالت رسمی تنظیمی در استان را شامل می‌گردد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات خوبی که در سازمان اسناد رسمی صورت پذیرفته است درخواست اجرای اسناد رسمی از طریق سامانه است که باعث کاهش تردد و هزینه برای مردم در سطح شهر می‌شود، همچنین اسناد رسمی معاملات به صورت برخط تنظیم می‌شوند که همین موضوع باعث می‌شود تا خیلی از سودجویی ها اتفاق نیفتد.

نخعی گفت: یکی از کار های مهمی که سازمان ثبت در سال گذشته انجام داد، تطبیق اثر انگشت برای احراز هویت است. 

وی گفت:خوشبختانه از ابتدای سال تا کنون توانستیم حدود شش میلیون از هفت میلیون اراضی ملی خراسان رضوی را تثیبت و سندسازی کنیم و تا چند روز آینده کلیه اسناد صادر خواهد شد تا این موضوع بهانه ای شود برای اینکه جلوی زمین خواران و متخلفان در این زمینه گرفته شود تا این افراد نتوانند حق بیت المال را که حق همه مردم است پایمال کنند.

گفتنی است خراسان رضوی با ۵۵۸ دفتر اسناد رسمی به مراجعین خدمت رسانی می‌نماید که از این تعداد ۳۳۹ دفترخانه اسناد رسمی در مشهد مقدس مستقر می‌باشد.

انتهای پیام//ص.ب.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.