مرکل رکورد صادرات تسلیحات آلمان را به ۹.۰۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۱ رساند

صدراعظم سابق آلمان در آخرین روزهای فعالیتش با تصویب قرارداد‌هایی به ارزش ۵ میلیارد یورو، صادرات تسلیحات برلین را در ۲۰۲۱ به رکوردی بی‌سابقه رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ام اس ان نیوز،  تصویب قرارداد‌هایی به ارزش نزدیک به ۵ میلیارد یورو (۵.۶ میلیارد دلار) از سوی دولت آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در آخرین روزهای فعالیتش، صادرات تسلیحات آلمان در سال جاری را به رکوردی بی‌سابقه رساند.

دولت مرکل در حالی که آماده ترک سمت خود بود، تقریبا ۵ میلیارد یورو قرارداد‌های کشتی‌های جنگی و دفاع موشکی را تصویب کرد. اولاف شولتس،  صدر اعظم جدید هم که در آن زمان وزیر دارایی بود و از امضای این قراردادهای تسلیحاتی باخبر بود، مورد انتقاد قرار گرفت.  

این اطلاعات از سوی وزارت اقتصاد آلمان اعلام  و در خبرگزاری آلمان (DPA) منتشر شد.  ارقام نشان می‌دهد که این توافق نامه‌ها در ۹ روز آخر صدارت اعظمی مرکل به امضا رسیده است.

 به گفته این وزارتخانه، معاملات لحظه آخری مرکل، کل صادرات تسلیحات آلمان را به رکورد ۹.۰۴ میلیارد یورو برای کل سال ۲۰۲۱ رساند. رکورد قبلی صادرات تسلیحات آلمان ۸.۰۱۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ بود.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در واکنش به این خبر گفت: «قوانین صادرات تسلیحات چند سال گذشته را بررسی و کنترل خواهیم کرد. »

وی افزود: «ما در حال کار روی قانون کنترل صادرات تسلیحات هستیم، که مشخص می کند از چه معیارهایی برای تأیید صادرات تسلیحات استفاده می شود.»

مصر دریافت کننده اصلی تسلیحات آلمانی است. بر اساس این توافقات لحظه آخری، شرکت (Thyssenkrupp Marine Systems) سه کشتی جنگی و شرکت (Diehl Defense) ۱۶ سامانه دفاع هوایی را به مصر تحویل خواهند داد.

 جزئیات این معاملات درست یک روز قبل از انتخاب اولاف شولتس به عنوان صدراعظم در اوایل ماه جاری منتشر شد، اگرچه ارزش صادرات در آن زمان مشخص نبود. شولتس معاون صدراعظم و وزیر دارایی در ائتلاف بزرگ مرکل بین بلوک محافظه‌کار و سوسیال دموکرات‌های چپ میانه (SPD) بود و از این قرارداد‌ها آگاه بود.

سویم داگدلن، کارشناس سیاست خارجی حزب چپ سوسیالیست، در توییتر شولتس را مورد انتقاد قرار داد و او را متهم کرد که مانند یک کلاهبردار واقعی عمل می‌کند. او خواستار توقف این صادرات با عنوان «ابزار قتل» شد. 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار