باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

نصف جهان محاصره در انواع مخاطرات؛ معین همسایگان در حوادث طبیعی

اصفهان که در صدر اخبار مخاطرات طبیعی از جمله فرونشست زمین قرار گرفته خود معین ۹ استان در بلایای طبیعی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، استان اصفهان جانشین پایتخت در مدیریت بحران و معین ۸ استان اطراف خود است.

هدف از این انتخاب، هم افزایی برای امدادرسانی در زمان طلایی، به حداقل رساندن زمان اعزام، استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور در مدیریت بحران و جلوگیری از موازی‌کاری است.

البته اصفهان در حالی معین سایر استان هاست که خود با ۴۲ مخاطره طبیعی دست به گریبان است که از مهمترین آنها می توان به بحران آب، خشکسالی، گرد و غبار، فرونشست زمین و آلودگی هوا در طول سال اشاره کرد.

روزهای ناسالم در کلان‌شهر اصفهان و شهرهای صنعتی استان، اصفهان را رکورددار آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور در سال‌های اخیر کرده و بحران آلودگی هوا تبدیل به کلاف سردرگم شده است.

از لحاظ فرونشست نیز دشت‌های اصفهان در بحرانی ترین شرایط قرار دارند و متوسط نرخ سالیانه فرونشست در اصفهان ۱۶ سانتیمتر گزارش شده است.

فرونشست زمین در اصفهان

حالا این سوال مطرح می شود که با توجه به شرایط ویژه اصفهان و قرار گرفتن در معرض انواع بحران های طبیعی، آیا این استان می تواند نقش خود را به عنوان جانشین تهران در مدیریت بحران و معین ۸ کشور دیگر در بلایای طبیعی به خوبی ایفا کند یا خیر؟

نصف جهان، معین پیشتاز پایتخت در حوادث طبیعی

آذر سال ۹۷، بهنام سعیدی معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران در نشست مدیران کل مدیریت بحران استانداری‌ها و دبیران ستاد مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: اصفهان به عنوان استان معین پیشتاز تهران در حوادث طبیعی بزرگ مانند زلزله انتخاب شده است.

وی از تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران استان‌های معین، پیشتاز و جانشین در شهر تهران خبر داد و گفت: این دستورالعمل به دلیل آسیب‌پذیری پایتخت در برابر حوادث طبیعی، وجود بافت فرسوده، نوع ساخت و سازها، تراکم بالای جمعیت و نقش این شهر در مسائل سیاسی و اقتصادی تدوین شده است.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اصفهان، استان معین پیشتاز تهران در حوادث بزرگ و استان‌های مرکزی، قم، سمنان، مازندران و قزوین که نزدیک تهران هستند استان‌های پیشتاز شهر تهران هستند.

سعیدی وظایف این استان‌ها را در سه مرحله اقدامات قبل از حادثه، حین و پس از حادثه دسته بندی کرد و گفت: تبادل اطلاعات و افزایش هماهنگی‌ها از اقدامات پیش از حادثه، اعزام گروه‌های عملیاتی از اقدامات حین حادثه و اعزام تیم‌های ارزیابی برای برآورد میزان خسارت و بازتوانی روحی و روانی حادثه دیدگان از اقدامات پس از حادثه است.

آلودگی هوا اصفهان

اصفهان در چهارراه ارتباطی و محاصره مخاطرات طبیعی

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص ویژگی ها و مشخصات استان، به خبرنگار ما گفت: استان اصفهان ۲۸ شهرستان، ۱۱۲ شهر، حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک و ۷۶ شهرک صنعتی دارد.

وی گفت: از ۵۳ مخاطره ای که در کشور سابقه وقوع داشته حدود ۴۲ مخاطره مانند سیل، خشکسالی، آلودگی هوا، گرد و غبار، حوادث صنعتی، حریق در مراتع، حوادث جاده ای، توفان، سرمازدگی، فرونشست زمین، آلودگی منابع خاک و آب و زلزله در سال های گذشته در اصفهان رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اصفهان در منطقه مرکزی و چهار راه ارتباطی کشور واقع است و به دلیل موقعیت جغرافیایی اش در طول سال از بروز حوادثی مانند خشکسالی، سیل و کم آبی بیشترین خسارت را تجربه می کند. به تازگی نیز فرونشست زمین در اصفهان، بحرانی شده است.

شیشه فروش در خصوص علت انتخاب اصفهان به عنوان معین استان تهران در وقوع حوادث طبیعی، گفت: به دلیل موقعیت اصفهان در مرکز کشور و قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی مرکزی کشور به عنوان معین تهران انتخاب شده است.

۱۲۰ هزار اصفهانی آموزش دیده آماده امدادرسانی

وی گفت: استان اصفهان در سالهای گذشته نه تنها برای استان های مجاور که برای سایر استان ها نیز در امدادرسانی پیشگام بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: احداث و بازسازی بیش از ۵ هزار منزل مسکونی پس از زلزله بم، بازسازی منازل مسکونی پس از زلزله های بروجرد، آذربایجان، سرپل ذهاب و امدادرسانی پس از وقوع سیل در خوزستان و لرستان گوشه ای از کمک رسانی اصفهان به استان هایی است که حتی برخی از آنها جزو استان های همجوار نیستند.

شیشه فروش گفت: در استان اصفهان ۱۲۰ هزار نفر نیروی آموزش دیده امدادی داریم، ۱۶۵ پایگاه امداد جاده‌ای اورژانس و ۴۴ راهدارخانه فعال و آماده خدمات رسانی در زمان بروز حوادث است.

زلزله در اصفهان

لزوم اختصاص اعتبار و زیرساخت‌های امدادرسانی به اصفهان

وی معین تهران بودن را نیازمند داشتن الزامات و زیرساخت هایی دانست و گفت: باتوجه به نقشی که برای اصفهان مشخص کردند درخواست کردیم اعتبارات ویژه ای در نظر گرفته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: چون اصفهان در حال حاضر متاثر از حوادث طبیعی متعدد از جمله خشکسالی، کم آبی، فرونشست زمین و کم برقی است نیاز است تا زیرساخت های لازم ایجاد شود تا نقش خود را به عنوان معین تهران به خوبی ایفا کند.

شیشه فروش گفت: اصفهان با توجه به ظرفیت هایی که دارد خود را توانمند و به روز کرده، اما باتوجه به اقلیم استان و پدیده های جغرافیایی نیازمند توجه و اختصاص بودجه بیشتر و تامین زیرساخت های مناسب تر است.

وی گفت: به عناون مثال درخصوص بحران فرونشست، اصفهان، نیازمند توجه ویژه وزارت نیرو و تشکیل کارگروه بررسی و رفع مشکل است و در واقع باید برای جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود چاره ای اندیشید.

تهیه طرح خطرپذیری اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طرح خطر پذیری استان تهیه، با همکاری دانشگاه اصفهان وضع مخاطرات و انواع آن بررسی و برنامه ها و راهبردها برای کنترل این مخاطرات و پیشگیری از آنها در نظر گرفته شده است.

شیشه فروش گفت: اجرای این طرح نیاز به اعتبار دارد تا اصفهان ابتدا مشکلات خود را حل کند و سپس معین سایر شهرها و استانها باشد.

وی گفت: در بحث امدادرسانی در حوادث خوب است بدانید منطقه دو شهر تهران معین اصفهان است.

امدادرسانی هلال احمر

اصفهان استان سرآمد در امدادرسانی

علی محمدهاشمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: استان اصفهان جزو استان‌های شاخص کشور است که در امدادرسانی در تمام حوادث شرکت کرده و در این امر سرآمد بوده است.

وی گفت: در حال حاضر نیز آمادگی شرکت و امدادرسانی در حوادث را دارد اما بستگی به نوع حادثه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: اگر حادثه ای در سطح ملی رخ دهد همه کشور برای مدیریت و رفع آن باید بسیج شوند نه فقط از یک استان یا استان های همجوار توقع کمک‌رسانی داشت.

هاشمی به ورود موضوع امدادرسانی اصفهان به زلزله زدگان سرپل ذهاب کرمانشاه پرداخت و گفت: در زلزله کرمانشاه استان اصفهان مانند سایر استان ها ابتدا در امدادرسانی و سپس در اهدای لوازم گرمایشی، کانکس و کمک به بازسازی منطقه نقش خود را ایفا کرد.

هلال احمر اصفهان در شرایط مطلوب امدادرسانی

وی گفت: هر چند که از لحاظ اختصاص بودجه و تامین زیرساخت ها با شرایط ایده آل فاصله داریم اما در شرایط نامطلوبی نیز قرار نداریم و اگر حادثه ای اتفاق بیفتد با حداکثر توان امدادرسانی خواهیم کرد.

هاشمی در خصوص تعداد پایگاه های فعال هلال احمر در استان اصفهان، گفت: ۴۲ پایگاه امدادی هلال احمر و یک پایگاه امداد هوایی ایجاد شده که البته از این تعداد ۵ پایگاه در حال تکمیل است.

مسلم است که اصفهان فقط زمانی می تواند وظیفه خود به عنوان معین ۸ استان دیگر و جانشین تهران در مدیریت بحران به درستی ایفا کند که خود از لحاظ تجهیزات و امکانات امدادرسانی در وضع ایده آل و نه قابل قبول قرار داشته باشد.

تا زمانیکه اصفهان با مشکلاتی از جمله آلودگی هوا و فرونشست زمین دست و پنجه نرم می کند و راهکار مناسبی برای این مخاطرات در نظر گرفته نشده هرچه هست مصداق چراغی که به خانه رواست   می شود.

گزارش از سپیده صالحی
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.