ادعای دوباره رافائل گروسی در خصوص برنامه هسته ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادعایی تازه‌ از مبهم بودن برنامه هسته‌ای کشورمان به دلیل محدودیت دسترسی بازرسان سخن گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز اسرائیل، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، همزمان با برگزاری مذاکرات احیای برجام در وین، در مصاحبه‌ای مدعی شد محدودیت در دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای در ایران به تصویری مبهم از برنامه‌های کشورمان منجر شده است.

گروسی در تازه‌ترین مصاحبه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس، مدعی شد: «محدودیت‌هایی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با آن روبرو هستند، تصویر بسیار مبهمی از برنامه تهران ارائه می‌دهد.

او همچنین با اشاره به لزوم اصلاح توافق هسته‌ای گفت: واقعیت آن است که ما با ایران بسیار متفاوتی روبرو هستیم. ۲۰۲۲ بسیار متفاوت از ۲۰۱۵ است و باید اصلاحاتی صورت گیرد که این واقعیت‌ها را در نظر بگیرد و بازرسان ما بتوانند هر آنچه که کشور‌ها بر سر آن توافق کردند را بازرسی کنند.»

به ادعای گروسی: «هیچ کشوری به جز آن‌ها که سلاح هسته‌ای می‌سازند، به چنین سطحی از غنی‌سازی که ایران به آن دست یافته، نرسیده‌اند. بار‌ها این را گفته‌ام که این به معنی آنکه ایران سلاح هسته‌ای دارد، نیست، بلکه منظورم این است که این سطح از غنی‌سازی نیازمند راستی‌آزمایی شدید از سوی بازرسان ماست.»

گروسی مدعی است: «محدودیت‌هایی که بازرسان آژانس در ایران با آن مواجه هستند، تهدیدی است که تنها "تصویر بسیار مبهمی" از برنامه تهران به جهان ارائه می‌کند. وقتی جامعه بین‌المللی از سوی آژانس متوجه تعداد دقیق سانتریفیوژ‌های این نمی‌شود، یعنی تصویر از این مسئله تار است. این در نهایت به توهمی از تصور واقعی منجر می‌شود، به همین دلیل هم این موضوع برای ما اهمیت دارد.»

او در بخشی دیگر مدعی شد: «ایران باید بداند اگر می‌خواهد کشوری قابل احترام در سطح بین‌المللی باشد، باید متوجه شود هیچ راهی برای دور زدن بازرسان آژانس وجود ندارد. ما باید باهم کار کنیم.»

پیش از این گروسی ضمن تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی کرده و غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد انجام می‌شود، گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال توافق با ایران است تا بتواند برای نصب مجدد دوربین‌های خود در تاسیسات هسته ای کرج اقدام کند.»

او پیشتر در مصاحبه با شبکه خبری فرانس ۲۴ مدعی شده بود که ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم در سایت «فردو» را افزایش داده است و از همین رو باید دسترسی ناظران افزایش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید خود ادعا کرده است ایران استفاده از آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ را در سایت فردو آغاز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
ايران بايد كاملا هسته اي و مقتدر باشه يا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بیراه هم نگفته. شفافیت ،که در هیچ چیزی در ایران فعلا نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
فرش قرمزپهن کردن زیرپای این آدم نتیجه اش همین میشوددیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بشین بابا
روباه دو رو
حقوقش که دیر می شه ، به آنی بر علیه ایران نظر میده...
این جوجه ، جیره خور ، نوچه ، رو دیگه راه ندید ...!!
آخرین اخبار