گوترش: ۶۲ خبرنگار سال گذشته هنگام پوشش خبری کشته شدند

دبیرکل سازمان ملل ضمن انتقاد از کشته شدن روزنامه‌نگاران، از دولت‌ها خواست جنایات علیه آن‌ها را تحت پیگرد قرار دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) به مناسبت «روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه خبرنگاران» با انتشار توییتی در حساب کاربری خود از کشته شدن ۶۲ خبرنگار در سال گذشته خبر داد.

وی در حساب توییتر خود اینگونه نوشت: «هیچ جامعه‌ای آزاد نخواهد بود مگر آنکه روزنامه‌نگاران آن بتوانند درباره تخلفات تحقیق کنند و حقیقت را با قدرت بگویند. من از کشور‌ها می‌خواهم جرائم علیه روزنامه‌نگاران را با تمام قوای قانونی مورد بررسی و تحت پیگرد قرار دهند.»

وی در ویدئویی که توییت خود پیوست کرده و آمار یونیسف را درباره مرگ روزنامه نگاران بیان می‌کرد ادامه داد  ۶۲ روزنامه‌نگار تنها به خاطر انجام کار خود جان‌شان را از دست داده اند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت موجود اعلام کرد در سال‌های اخیر، تعداد کارکنان رسانه که به خاطر تحقیق درباره فساد، قاچاق و دیگر تخطی‌ها به حقوق بشر کشته شده اند، افزایش یافته است.

گوترش بیان کرد که از هر ۱۰ جنایتی که علیه روزنامه نگاران اتفاق می‌افتد، ۹ جنایت مورد مجازات قرار نمی‌گیرد. دبیرکل سازمان ملل از موارد دیگری که روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کند مثل آزار و اذیت، آدم‌ربایی و شکنجه نام برد.

گوترش گفت همه‌گیری کرونا و همه‌گیری اطلاعات نادرست نشان داد که دسترسی به اطلاعات درست موضوع مرگ و زندگی است. به خطر افتادن دسترسی به اطلاعات درست که در نتیجه هدف قرار گرفتن روزنامه‌نگاران به وجود آمده است این پیام را می‌فرستد که قانون و دموکراسی تضعیف شده است. امروز به مناسبت روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه خبرنگاران، ما خواهان برقراری عدالت برای خبرنگارانی هستیم که در راه انجام وظیفه خود کشته شده اند؛ و همچنین باید میراث و دستاورد‌های آن‌ها را پاس بداریم.

گوترش در آخر تاکید کرد: «من از تمام اعضای سازمان ملل می‌خواهم تا با روزنامه‌نگاران اعلام همبستگی کرده و جنایات علیه آن‌ها را تحت پیگرد قرار دهند.»

گفتنی است دوم نوامبر روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه خبرنگاران نام گرفته است. سازمان ملل متحد این روز را به دلیل کشته شدن دو گزارشگر رادیو فرانسه هنگام انجام وظیفه در مالی اینگونه نام‌گذاری کرده است.

گفته شده از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰، بیش از هزار و ۲۰۰ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار