به بهانه روز پدافند غیرعامل؛

سازه‌های نا ایمن نتیجه توصیه دانستن مقررات ملی ساختمان/ آجر پدافند غیرعامل در ساختمان‌ها به کار می‌رود؟

در بسیاری از ساختمان های خراسان جنوبی اصول پدافند غیرعامل مورد توجه قرار نمی گیرد و این مسئله مشکلات فراوانی را در زمان بحران ایجاد می کند.

هاشمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در خصوص اصولی که باید در حوزه پدافند غیرعامل در ساخت مسکن و ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: در شهر‌ها علاوه بر تعیین کاربری‌ها و فضا‌های مورد نیاز شهر، با ساماندهی فضا‌های مناسب و ارتباطات عملکردی و ساختاری ویژه، باید اقدامات از پیش تعیین شده برای حفظ جان مردم در مقابل تهدیدات انجام شود.

او با اشاره به اینکه باید امکان تداوم بی وقفه فعالیت‌های ضروری و کاهش آسیب پذیری شهر از طریق رعایت اصول پدافند غیرعامل فراهم شود، افزود: به طور کلی باید اصول پدافند غیرعامل از قبیل مکان یابی، استتار، اختفاء، پوشش، فریب، پراکندگی و مقاوم سازی استحکامات در ساخت و ساز‌ها مدنظر باشد.


بیشتر بخوانید


هاشمی عنوان کرد: در قانون اساسی به صراحت بندی برای پدافند غیرعامل وجود ندارد، اما در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، سیاست‌های کلی نظام و قانون بودجه به این مسئله توجه و اشاره شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: اصول پدافند غیرعامل به منظور کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات، مدیریت بحران در شرایط بحران، تداوم کارکرد‌های ساختمان ها، حفظ جان ساکنین و افزایش پایداری شرایط اجرا می‌شود.

الزامی در شهر برای رعایت پدافند غیرعامل وجود ندارد

هاشمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی اهمیت چندانی به اصول پدافند غیرعامل در حوزه ساخت و ساز داده نمی‌شود، گفت: مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان به منظور رعایت اصول پدافند غیرعامل تعیین شده است، اما دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری و سازمان نظام مهندسی به دید توصیه‌ای به این موضوع نگاه می‌کنند و هنوز در شهر الزام آور نشده است.

او در خصوص کاهش خسارت‌ها از طریق رعایت اصول پدافند غیرعامل افزود: در زمان بحران، خسارت به وجود می‌آید و مهم این است که چه اعمالی می‌تواند به کاهش این خسارت‌ها منجر شود.

 هاشمی بیان کرد: طبق گروه‌های اهمیتی ساختمان که از ۱ تا ۵ درجه بندی می‌شوند و ساختمان‌های گروه یک بیشترین اصول را رعایت کرده و گروه ۵ نیز کمترین اصول را رعایت کرده اند، می‌توان گفت که ساختمان‌های خراسان جنوبی بیشتر در گروه ۴ و ۵ قرار دارند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.