خراسان جنوبی استانی پاک در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از عدم مشاهده موارد ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در استان خبر داد.

اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت‌: در حال حاضر خراسان جنوبی، استانی پاک در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و در خصوص تأمین واکسن درخواست داده شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

او افزود: از دی ماه پارسال تاکنون ۲ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۸۰۴ دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تزریق شده است.

اصغرزاده ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، ولی تاکنون مواردی از ابتلای انسانی به سویه‌ای که پارسال در استان داشتیم در کشور گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت فردی در مواجهه احتمالی با این بیماری ضروری است تصریح کرد: این بیماری توسط پرندگان وحشی مهاجر که خود به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند (ولی ممکن است علائمی از بیماری نداشته باشند) در مسیر مهاجرت و در مواجهه مستقیم یا غیر مستقیم با پرندگان صنعتی و سنتی منتقل شده و سبب بروز علائم و تلفات شدید در آن‌ها می‌شود.

او اظهار کرد: در طیور تخمگذار افت شدید تولید تخم مرغ دیده می‌شود همچنین سیاه شدن تاج و نقاط خونریزی روی ساق پا از علائم شایع این بیماری است.

اصغرزاده عنوان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال که پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به مناطق گرمسیر جنوبی مهاجرت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود، زیرا ایران نیز از کریدور‌های مهاجرت آنهاست اما وقوع بیماری در سایر فصول نیز دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.