وجود ۵۳۵ موقوفه در طبس

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس از وجود ۵۳۵ موقوفه در این شهرستان خبر داد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، امینی نسب رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در نشست خبری به مناسبت دهه وقف گفت: ۵۳۵ موقوفه در طبس وجود دارد که ۳۷۵ موقوفه متصرفی و ۱۶۰ موقوفه غیر متصرفی است.

او افزود: طی یک سال گذشته ده فقره وقف جدید ثبت شده است.

امینی نسب ادامه داد: قدیمی‌ترین وقف طبس در سال ۱۱۱۱ هجری قمری توسط حاج لطفعلی نادمی با مقدار ۷۰ فنجان آب و با نیت گرامیداشت ماه شعبان و رمضان و اعیاد غدیر و مبعث بوده وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس بیان کرد: موقوفه ای نیز توسط امیر حسنخانی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری که دارای هزار و ۲۷۷ رقبه است، با ۵۱ نیت وقف شده که در طبس، بشرویه، سرایان، خوسف، گناباد و شمیرانات است و حدود ۸۰ در صد درآمد آن‌ها طبق نیت واقف باید در طبس اجرای نیت شود.

او تصریح کرد: آخرین وقفی که انجام شده، یک باب مغازه در حاشیه خیابان نواب صفوی طبس است که ارزش یک میلیارد تومانی دارد.

امینی نسب با اشاره به اینکه طرح آرامش بهاری، بصیرتی عاشورایی و ضیافت الهی قسمتی از برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه است عنوان کرد: پارسال مسابقات قرآنی در طبس با شرکت ۴۲۲ نفر برگزار شد که تعداد ۱۴ نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: یکی از مشکلات طبس موقوفاتی بود که بعد از زلزله خریداری شده و سند شش دانگ صادر شده بود، ولی چون مشکوک به وقف بوده است، برخی با مراجعه و پیگیری‌های لازم ملک را تسلیم کرده و به مالکین به صورت رایگان اجاره داده شده است.

او با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز شهرستان طبس مسئله بهداشت و درمان است گفت: از خیرین در خواست می‌شود در این زمینه واقف باشند.

امینی نسب عنوان کرد: نیت‌هایی با موضوعات علم و فناوری، بسته‌های لوازم التحریر و آماده سازی مکان‌های مناسب برای برپایی مراسم های دینی و مذهبی از جمله نیات موثر وقف است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.