پنهان کردن پیاز برای سر بر آوردن طلای سرخ/ زعفران با قیمت ۵ سال پیش به فروش می‌رسد

در حالی کشت پیاز زعفران در خراسان جنوبی آغاز شده که پایین بودن قیمت طلای سرخ، رغبت کشاورزان را برای تولید کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با فرا رسیدن فصل پاییز، کشاورزان خراسان جنوبی کمر همت می‌بندند و آماده کشت پیاز زعفران می‌شوند.

کشت پیاز زعفران، اولین قدم برای تولید محصولی با کیفیت و ارزشمند است که به طلای سرخ معروف است و خراسان جنوبی را با زعفرانش در کشور و دنیا می‌شناسند.

خراسان جنوبی با کیفیت‌ترین زعفران را در دنیا تولید می‌کند و قاینات نیز قطب تولید این محصول در استان کویری خراسان جنوبی است.

از زیبایی کار خانوادگی تا پایین بودن قیمت زعفران

یکی از کشاورزان قاینی می‌گوید: زمین‌های ماسه‌ای را پس از کشت پیاز زعفران آماده آبیاری می‌کنیم و پس از آن، تیلر زنی زمین انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در هر چاله‌ای که برای کشت حفر می‌شود، ۱۰ الی ۱۵ پیاز زعفران کاشته می‌شود تا محصول مرغوبی از آن به دست آید.

این کشاورز بیان می‌کند: پیاز‌های کشت شده، امسال محصول نمی‌دهد و سال آینده با لطف خداوند متعال محصول می‌دهد که امیدواریم کیفیت و کمیت خوبی داشته باشد.

او عنوان می‌کند: جای پیاز‌های زعفران باید هر ۵ الی ۶ سال تغییر کند تا محصول به عمل آمده از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.


بیشتر بخوانید


این کشاورز قاینی می‌گوید: یکی از شیرینی‌های این کار، انجام آن به صورت خانودگی است که اعضای خانواده در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن همکاری می‌کنند.

او با بیان اینکه کیفیت زعفران قاینات در دنیا زبانزد است، تصریح می‌کند: دلیل کیفیت بالای محصول این منطقه، کاشت بهترین نوع پیاز زعفران است.

این کشاورز با اشاره به مشکلات زعفران کاران می‌گوید: قیمت زعفران در حد ۵ سال پیش است، اما دستمزد کارگران و قیمت پیاز زعفران افزایش قیمت داشته است.

بیش از ۳۲ هزار بهره بردار زعفران در استان فعالیت دارند

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است، گفت: این محصول در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی کشت می‌شود.

او با اشاره به اینکه پارسال ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شده است افزود: ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه تولید زعفران در استان نسبت به پارسال کاهش نداشته است، بیان کرد: بنه یا همان پیاز زعفران به قیمت هر کیلو ۵ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تأمین آن مشکلی وجود ندارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود گفت: صادرات این محصول از مبدأ استان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار