برای نخستین بار در جهان؛

سرکه یاقوت سرخ در خراسان جنوبی تولید شد/ حفظ ریزمغذی های زرشک در فرآیند فرآوری

تولید سرکه فراسودمند زرشک برای نخستین بار در خراسان جنوبی انجام شده و این فرآورده، خواص درمانی بی نظیر زرشک را نیز داراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زرشک از جمله محصولاتی است که خراسان‌جنوبی قطب تولید آن در جهان است و پیش از شیوع کرونا، صادرات این محصول به سراسر کشور و حتی به کشور‌های دور و نزدیک رونق داشت.

بازار فروش این محصول هر ساله رونق می‌گرفت، اما دو سال است به واسطه وجود کرونا که خود سبب کاهش مسافرت ها، کم شدن مهمانی‌ها و جلسات عزا و شادی و از رونق افتادن صادرات شده است، فروش زرشک نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

از جمله راهکار‌هایی که می‌توان در چنین زمان‌هایی به کار گرفت تا ارزش محصول تولید شده حفظ شود و حتی با قیمت بالاتری به فروش برسد، فرآوری است.


بیشتر بخوانید


زرشک از جمله محصولاتی است که در خراسان جنوبی فرآوری آن به گونه‌ای محدود انجام می‌شود و حالا هم مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی، برای اولین بار در جهان یک فرآورده جدید را از زرشک به دست آورده است.

تولید سرکه با هدف کاهش ضایعات میوه

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از طرح‌هایی که در این مجتمع برای فرآوری زرشک انجام می‌شود، تولید سرکه زرشک است.

او افزود: تولید سرکه فراسودمند زرشک برای اولین بار در جهان، به صورت کارفرمایی با همکاری یک شرکت خصوصی در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

پویان با اشاره به اینکه عملیات ثبت اختراع این محصول در حال انجام است اظهار کرد: تولید سرکه زرشک با هدف کاهش ضایعات میوه انجام می‌شود و در زمان تولید، بهره وری زرشک افزایش پیدا می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به هدف تولید این محصول، از زرشک درجه ۳ و ۴ برای فرآوری و ساخت سرکه استفاده می‌شود و کیفیت زرشک مورد استفاده به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را به صورت خام وارد بازار مصرف کرد.

او با اشاره به اینکه ضایعات زرشک کمتر از سایر گیاهان و میوه هاست، بیان کرد: در سرکه تولید شده، ترکیبات ارزشمند موجود در خود زرشک وجود دارد و از بین نمی‌رود.

پویان عنوان کرد: در سایر عملیات‌های مربوط به استحصال فرآورده‌ها در محصولات گیاهی و دارویی، بسیاری از ریزمغذی‌های موجود در میوه از بین می‌رود که این امر در ساخت سرکه اتفاق نمی‌افتد و ارزش غذایی محصول خام نیز حفظ می‌شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.