خرسندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اولین اصل در موفقیت دانشگاه انگیزه و تلاش است/ علاقه، لازمه انتخاب رشته ای مناسب

یک عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص انتخاب رشته مناسب و اصولی برای داوطلبان کنکور سراسری توضیح داد.

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخاب رشته مناسب برای داوطلبان کنکور سراسری اظهار کرد: نسل جدید اطلاعات خوب و وسیعی دارند که به کمک آن می‌توانند همواره موفق باشند.

او افزود: داوطلبان کنکور سراسری در زمان انتخاب رشته باید رشته‌ای را انتخاب کنند که بیشتر مورد علاقه شان است و همچنین اگر احساس می‌کنند که از نظر پیشینه آموزشی در آن قوی‌تر هستند، حتما رشته مورد نظرشان را انتخاب کنند که این دو اصل حتما به موفقیتشان در دانشگاه قبول شده کمک می‌کند.

خرسندی تصریح کرد: هر رشته‌ای فارغ از اشتغالی که دارد، اگر فرد با انگیزه و علاقه آن را دنبال کند و به صورت قوی ظاهر شود رمز موفقیت خود را پیدا کرده است. در واقع اگر داوطلبی به رشته علاقه نداشته باشد و با کمترین استعداد در آن ادامه تحصیل دهد دیگر نمی‌تواند موفق باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: گاهی اوقات برخی رشته‌هایی هستند که بازار کار مناسبی ندارند، اما افراد بعد از فارغ التحصیلی به علت اینکه خوب درخشیده اند، می‌توانند در آن زمینه توانایی‌ها و استعداد‌های خود را به خوبی نشان دهند.

خرسندی با بیان اینکه اصل اول در موفقیت انگیزه و تلاش است، تاکید کرد: داوطلبان بعد از ورود به هر رشته‌ای اگر علاقه‌مند باشند و تلاش خوبی کنند صد درصد موفق خواهند بود؛ بنابراین اگر فردی رشته مورد علاقه خود را که اولویتش بوده، اما پذیرفته نشده نباید نگران باشند و استرسی به خود راه دهند؛ بنابراین اگر در هر رشته‌ای تلاش کنند و مهارت‌های لازم را پیدا کنند، صد در صد موفق خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: افراد به هیچ عنوان کم انگیزه نباشند و اگر در هر رشته‌ای قبول شدند که جزو مورد علاقه هایشان نبوده اصلا روحیه خود را نبازند و با تلاش مسیر را ادامه دهند؛ چرا که انگیزه و تلاش اصل اول تمامی فعالیت هاست.

چند نکته اساسی در زمان انتخاب رشته

داوطلب از نظر روحی و روانی باید آمادگی لازم برای پذیرش کار مرتبط با رشته مورد نظر را داشته باشد. به عنوان مثال کسی که مشاهده خود برای او غیر قابل تحمل بوده و حتی از آن می‌هراسد، نباید رشته‌ای را انتخاب کند (مانند پزشکی و دامپزشکی) که در زمان اشتغال همواره امکان این برخورد وجود دارد. اشتغال در برخی از رشته‌ها، عمدتاً به معنای کار در آزمایشگاه است، مانند رشته‌های علوم آزمایشگاهی، شیمی کاربردی و نظایر این‌ها. برخی از رشته‌ها در نهایت منجر به شغلی می‌شوند که غالباً باید خارج از شهر‌ها صورت پذیرد مانند رشته استخراج معدن، تعدادی از رشته‌های کشاورزی و غیره. رشته دامپزشکی همواره برخورد‌های خاصی را با دام و طیور دارد. رشته حقوق نوع ویژه‌ای از آمادگی روانی را می‌طلبد. رشته مشاوره و شاید روان‌شناسی نیاز به آمادگی خاص درونی دارند، همچنین است رشته‌های معلمی و دبیری که باید توأم با عشق و علاقه ویژه به امر آموزاندن باشد. به‌هر حال فرد باید آمادگی روحی و روانی لازم را برای تصدی شغلی که رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود، حتماً داشته باشد.

علاوه بر آمادگی روحی و درونی، باید داوطلب آمادگی بدنی برای اشتغال در شغل ذیربط را داشته باشد. مثلاً، استخراج معدن، نقشه‌برداری، تکنسین اتاق عمل، حتی رشته‌های دبیری نیاز به نوعی آمادگی بدنی دارند. در این ارتباط داوطلبان دختر باید توجه بیشتری داشته باشند. اگر شغل مرتبط با رشته‌ای، آمادگی خاص بدنی و کار در محیط ویژه‌ای را می‌طلبد که آمادگی لازم برای این مهم در آن‌ها وجود ندارد، لذا نباید چنین رشته‌ای را انتخاب کنند.

توجه به زمینه اشتغال نیز مهم است. برای تعدادی از رشته‌ها زمینه اشتغال به مراتب بیشتر فراهم است تا رشته‌های دیگر؛ لذا اگر برای داوطلبی تضمین اشتغال مهم است باید عمدتاً در پی رشته‌هایی باشد که زمینه کار مناسبی دارند. در این ارتباط داوطلب باید از افراد و مراجع آگاه، اطلاعات لازم را به دست آورد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار