عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط عاقلانه نیست

خرسندی گفت: مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط روی جمع کثیری از دانشجویان تاثیر منفی دارد و کار عاقلانه‌ای نیست.

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اظهار کرد: مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اقدام مناسبی نیست؛ چرا که باعث می‌شود تا برخی استعداد‌هایی که در حوزه‌های مختلف طی سال‌های گذشته بعد از تغییر رشته شکوفا شده اند، دیگر چنین اتفاقی را در جامعه پدیدار نکنند.

او افزود: تغییر رشته از کارشناسی به ارشد باعث می‌شود تا فعالیت‌های موثری بین رشته‌ها اتفاق بیوفتد؛ بنابراین مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط حرکت درستی نخواهد بود.

خرسندی تصریح کرد: مشکلاتی که باعث تصمیم گیری در خصوص این مصوبه شده جزو مشکلات اجرایی بوده که قابل رفع است و وقتی که بعد از تغییر رشته دانشجویان در کلاس‌های جبرانی شرکت می‌کنند باعث می‌شود تا آن‌ها اطلاعات خود را در در دو حوزه تکمیل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشجویانی که تغییر رشته داده اند باعث شده تا آن‌ها بتوانند فعالیت‌های ارزنده تری را انجام دهند و به اینصورت ارتباط میان دو رشته‌ها را برقرار کنند.

خرسندی تاکید کرد: تعداد افرادی که اقدام به تغییر رشته می‌کنند مطابق یافته‌های وزارت علوم بیش از ۵ درصد نبوده است و مصوبه گذراندن برای این آمار حرکت معقولی نیست؛ چرا که معضل جدی برای اجرایی کردن این مصوبه وجود ندارد و باید وزارت علوم تغییر رشته از کارشناسی به ارشد را همچنان ادامه دهد.

لزوم بررسی بیشتر روی ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با توجه به تجربه‌ها و سابقه‌هایی که کسب کرده ام، افراد در زمینه مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط با بدنه علمی کشور مشورت کافی نکرده اند و این امر باعث شده تا تصمیم به اجرایی کردن آن بگیرند؛ بنابراین خواهشمندم که آن‌ها بررسی‌های کارشناسانه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

خشنود گفت: مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اگر اجرایی شود صد درصد می‌تواند روی سرنوشت جمع کثیری از فارغ التحصیلان تاثیر منفی بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در حال حاضر امکان تغییر رشته از کارشناسی به ارشد باعث شده تا آن‌ها بعد از دوران کارشناسی زمینه‌های مورد علاقه خود را بهتر شناسایی کنند و بعد از ورود به گرایش‌هایی که به آن‌ها علاقه بیشتری دارند باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در جامعه داشته باشند.

خشنود افزود: وقتی انگیزه افراد افزایش یابد باعث می‌شود تا گرایش به کار هم متناسب با آن رشد داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار