خرسندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دانشگاه‌ها هر چه سریع‌تر برای آموزش‌های حضوری آماده شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه‌ها باید هر چه سریع‌تر برای ورود به آموزش‌های حضوری خود را آماده کنند.

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات دانشگاهیان از دولت آتی به منظور بهبود سیاست‌ها و اقدامات در آموزش عالی اظهار کرد: نظام آموزش عالی و نظام آموزش و پرورش طی یک سال و نیم گذشته با معضل شیوع ویروس کرونا رو به رو شده است.

او افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا آموزش عالی تغییر یابد و به سمت آموزش مجازی و کنار رفتن آموزش‌های حضوری برود و به اینصورت توانست نتایج خوب و قابل قبولی در استفاده از سامانه‌های الکترونیکی از خود نشان دهد.

خرسندی تصریح کرد: از آن جایی که سامانه‌ها به اندازه کافی از پختگی کامل برخوردار نبودند و بسترهای خوبی در این زمینه فراهم نشده بود؛ بنابراین مشکلاتی را برای استادان و دانشجویان به وجود آوردند، اما مشکلات جدی‌تر در این زمینه برای حوزه پژوهش‌های دانشگاهی به علت محدودیت حضور استادان در دانشگاه و کاهش فعالیت گروهی بود.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: برای دوران پساکرونا باید روی آسیب شناسی وضع موجود کار جدی صورت بگیرد و لازمه آن انجام تحلیل‌های دقیق‌تر روی مشکلات موجود در دوران کروناست تا بتوان دلایل موثری برای دوران پسا کرونا ارائه داد.

خرسندی گفت: استادان و دانشجویان نیازمند بازتعریف تعدادی از رویکرد‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، اجتماعی، فرهنگی، سامانه‌ها و زیرساخت‌های پشتیبان برای دانشگاه‌ها هستند تا بتوان از امکانات فضای مجازی در بستر آموزش‌های الکترونیکی حتی در دوران پسا کرونا هم استفاده کرد.

او با بیان اینکه نباید سرمایه گذاری دانشگاه‌ها روی آموزش‌های مجازی حتی در دوران پسا کرونا مورد غفلت واقع شود، تاکید کرد: فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها باید هر چه سریع‌تر به صورت حضوری شروع شوند؛ چرا که کرونا به حالت ثبات رسیده و دانشگاه‌ها در این زمینه امکان برنامه ریزی دارند.

خرسندی گفت: باید با یک روند تدریجی بازگشایی و فعالیت‌های حضوری در دستور کار دانشگاه‌ها قرار بگیرند و اجرایی شوند، وضعیت تعلیق کنونی در دانشگاه‌ها به هیچ عنوان مطلوب نیست.

او با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های تشکل دانشجویی با رکود جدی مواجه شده اند، تاکید کرد: باید روی جشنواره‌های حرکت و رویش در سطح دانشگاه‌ها و در سطح ملی قانون گذاری جدی تری انجام شود، بسیاری از سرمایه گذاری دانشگاه‌ها در دوران کرونا روی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متوقف شده و لازم است تا با توجه جدی به این موضوع بتوانیم این معضل را بهبود ببخشیم.

او تاکید کرد: فعالیت‌های حضوری دانشجویان در حوزه فناوری و مهارت افزایی هم باید تقویت شوند و انتظار داریم در دوران پسا کرونا آموزش‌های الکترونیکی در کنار آموزش‌های حضوری با فراهم کردن بستر مناسب انجام شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: برنامه ریزی جامعی در تمام ابعاد زیست بوم دانشجویی برای دوران پساکرونا نیاز است؛ چرا که دانشجویان در این دوران با بحران جدی روبه رو شده اند و باید این مشکلات در دولت آتی با سیاست گذاری‌های مناسب بهبود یابند تا دچار روز مرگی این چالش‌ها نشویم و به اینصورت دانشگاه‌ها با عدم برنامه ریزی‌های لازم در دوران پسا کرونا مواجه نشوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
کرونا ضربه بزرگی رو به دانشجویان مخصوصا دانشجوهای ورودی 98و99 زد.
فکر میکنم چاره ای هم جز حضوری شدن هرچه زود تر دانشگاه ها نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
چشم . حتما . منتظر دستورات حضرتعالی بودیم