خرسندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تناسبی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی با ظرفیت صنعت وجود ندارد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه از عدم تناسب میان فارغ التحصیلان دانشگاهی با ظرفیت موجود در صنعت کشور خبر داد.

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معضل «مهاجرت نخبگان» در جامعه اظهار کرد: فرار مغز‌ها در جامعه امروزی کلمه قشنگی نیست.

او افزود: فارغ التحصیلان زیادی در جامعه داریم و گفتنی است که ظرفیت دانشجویی کشور هم به شدت مورد توجه است.

خرسندی تصریح کرد: امروزه میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی فراتر از صنعت است و به همین علت یا باید ظرفیت دانشگاه‌ها کاهش یابد و به این شدت فارغ التحصیل تولید نشود یا اینکه ظرفیت صنعت افزایش یابد تا بتوانیم همه فارغ التحصیلان را جذب صنعت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اگر قصد ادامه فعالیت میان بدنه دانشگاهی را با ظرفیت موجود صنعت داریم باید گفت که اشتغال فارغ التحصیلان را افزایش دهیم تا میان آن‌ها تناسب برقرار شود، در غیر اینصورت این افراد برای کار جذب مشاغل خارج از کشور خواهند شد و این موضوع یک امر طبیعی است.

خرسندی اضافه کرد: مشکل اصلی جامعه در این است که مهاجرانی که جذب مشاغل خارج از کشور می‌شوند جزو انسان‌های با استعداد و نخبه علمی باشند و مابقی کسانی که در ایران فعالیت می‌کنند شامل اشخاص ضعیف باشند.

لزوم توجه دولتمردان به توانایی‌های نخبگان علمی در داخل کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مسئولان و دولتمردان ایرانی باید از توانایی‌های نخبگان علمی در داخل کشور به نحو احسن استفاده کنند. مسائل اقتصادی، موقعیت‌های موجود در صنعت و ... از جمله مواردی است که باعث خروج نخبگان از کشور می‌شود. برای مثال، افرادی که از نظر علمی دارای مدارک بالاتری هستند به علت اینکه شغل مورد نظر خود را در جامعه پیدا نمی‌کنند جذب مشاغل خارج از کشور می‌شوند که این موضوع باعث آسیب به جامعه علمی کشور می‌شود.

خرسندی تاکید کرد: حتی اگر جامعه دارای مشاغل مناسبی باشد، باز هم احتمال دارد که نخبگان علمی همواره از نظر تامین اقتصادی کشور‌های خارجی را با موقعیت بهتری شناسایی کنند و به همین علت جذب کشور‌های خارجی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: البته ممکن است دلایل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی هم باعث خروج نخبگان علمی از کشور شود که این موضوع یک مشکل جدی در کشور است و باعث می‌شود تا بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی همواره به فکر مهاجرت از کشور باشند.

او اضافه کرد: بخشی از مهاجرت نخبگان علمی طبیعی است، اما بخش باقی مانده آن باعث ضربه و خسارت به جامعه علمی خواهد شد؛ چرا که کشور ما به فارغ التحصیلان دانشگاهی و توانایی‌های آن‌ها نیاز دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار