نخستین ترتیل قرآن کریم با گام بلند در اصفهان تولید و رونمایی شد

نخستین ترتیل قرآن کریم با گام بلند و ترتیل تُند، متناسب با معانی آیات، در سطح کشور، تحت عنوان «آوای معرفت» در اصفهان تولید و رونمایی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام  سیداحمد سجادی رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان در آیین رونمایی از لوح فشرده «آوای معرفت» گفت: تَرْتیل از آداب و شیوه‌ای برای تلاوت قرآن است که بر اساس آن کتاب خدا همراه با تَدبُر و صوت زیبا تلاوت می‌شود و آوای معرفت نام محصولی است که با این هدف به همت مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان و موسسه معرفت تولید شده است. 

وی افزود: تولید این محصول قرآنی مشتمل بر ترتیل به شکل تُندخوانی تاکنون در سطح کشور به این شکل سابقه نداشته و افتخار آن متعلق به حوزه علمیه اصفهان است.

رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تولید نرم‌افزار موسوم به «طنین وحی» در سال‌های گذشته در  مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه اصفهان یادآور شد: نرم‌افزار طنین وحی مُشتمل بر اصوات شخصیت‌های مختلف قرآنی تهیه شد و شایسته بود یک مجموعه ترتیل کامل قرآن نیز در اصفهان تولید شود.

رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، تلاوت آیات «طنین معرفت» با صدای استاد محمدرضا حق‌شناس قاری برجسته کشور و با استفاده از فناوری‌های صوتی این مرکز را از دیگر شاخصه‌های این اثر قرآنی توصیف کرد.

وی اضافه کرد: توجه به وقف‌ها و مسائل تجویدی کامل مبتنی بر نظر مکتب شیعه که تفاوت‌هایی با اهل سنت دارد، از شاخصه‌های دیگر این اثر فاخر است.

رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به قاریان در باره ضرورت توجه به معانی آیات هنگام تلاوت تصریح کرد: در این اثر این مساله مورد توجه قرار گرفته و به ‌عنوان مثال آیات مربوط به بهشت و نعمت‌ها با صوت فرح‌انگیز و آیات مربوط به جهنم با صوت حزین تلاوت شده است.

حجت‌الاسلام سجادی گفت: شهر اصفهان امروز مفتخر است که چنین ترتیلی در ایران و شهر شهیدان در ایام عید غدیر، رونمایی و به مردم ارائه‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه این نخستین گام در تولید آثار فاخر قرآنی است، تصریح کرد: بطور قطع قاریان، قرآن دوستان و خادمان قرآن باید در این راستا با ابتکارات و ایده‌های نوی خود در راستای توجه آحاد جامعه به سمت کلام الهی گام بردارند.

 رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با اشاره به امکانات فنی ضبط، ویرایش و پردازش اصوات مرکز رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: این امکانات ظرفیتی بی‌نظیر برای تولید آثار فاخر قرآنی است و این مرکز آمادگی دارد تا از ایده‌های نو در این زمینه استقبال کند.

وی اظهار کرد: در گام‌های بعدی لازم است یک ترتیل قرآن کریم مبتنی بر ملودی‌ها و نما‌های ایرانی نیز تولید شود.


وی با بیان اینکه قرائت قرآن توسط قاریان سعودی با الحان عربی به سبک گام بالا در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: تلاوت قرآن با گام بلند متناسب با دستگاه‌های ایرانی می‌تواند ظرفیتی برای اقبال به این اثر را در جهان اسلام فراهم کند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار