راه اندازی بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی سازمان بهزیستی در سه سال گذشته

مدیر کل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه الکترونیکی در این سازمان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی سراج مدیر کل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در یک گفت و گوی رادیویی با برشمردن سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی تخصصی و اقدامات آن اظهار کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان حمایتی تخصصی است که با بیش از ۱۵۰ نوع فعالیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اعم از پیشگیری اجتماعی و توانبخشی در حال فعالیت است که  بخشی از آن، فعالیت‌های حمایتی است.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۵۹, از ادغام ۱۶  سازمان, نهاد و موسسه, سازمان بهزیستی توسط شهید فیاض بخش تشکیل شد و به مرور و در طول این ۴۱ سال, فعالیت های مختلفی به ماموریت های این سازمان اضافه شده  و بسیاری از فعالیت ها در حوزه پیشگیری, توانبخشی و اجتماعی است  و با توجه به آسیب های نوپدید و مقتضیات زمان, ماموریت های سازمان هم  افزایش پیدا کرده  و تلاش کرده است که خود را به روز کند.

مدیر کل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در هفته بهزیستی امسال, سازمان بهزیستی  شعاری را انتخاب کرد که هوشمندسازی, محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده است که به جرات می توانم بگویم, سازمان در طول این سال ها به ویژه در سال های گذشته سعی کرد که فعالیت های خود را در این محورها به روز کند و عقب نباشد.

وی گفت: در طول سه سال گذشته، بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی در سازمان بهزیستی شکل گرفت که از آن جمله می توان به سامانه شفافیت اشاره کرد که در آن, تمامی مددجویان می‌توانند از آخرین اطلاعات حمایتی خود از طریق این سامانه مطلع شوند و سامانه دانشجویان, یکی دیگر از این سامانه های الکترونیکی است و دلیل راه اندازی آن هم این است که ما بیش از ۲۲ هزار دانشجوی تحت پوشش داریم که در سطوح مختلف تحصیلی در حال استفاده از خدمات سازمان هستند که این موارد نشان می دهند همه ثبت نام ها، حمایت‌ها و پرداخت‌ها در حال الکترونیکی شدن هستند.

سراج ادامه داد: ما در سال ۹۷ برای اولین بار سامانه الکترونیکی مراکز غیر دولتی را فعال کردیم. این در حالی است که  قبلا، افرادی که در مراکز روزانه و شبانه روزی, خدمات دریافت می کردند هزینه اش را باید به بخش غیردولتی پرداخت می کردند و این پول‌ها با روش‌های سنتی به استان‌ها داده می‌شد و گاهی اوقات، ما تفاوت پرداخت چند ماهه بین استان‌ها را داشتیم، اما الان، با توجه به سامانه الکترونیکی که به مدت سه سال است که راه اندازی شده است همزمان شاید در عرض یک مدت زمان کوتاهی و حتی زیر یک ساعت، یارانه‌ها به تمامی مراکز کشور که بیش از ۲۵۰۰ مرکز توانبخشی غیر دولتی هستند, پرداخت می‌شود. به طور مثال؛ نام افراد جدیدی که بخواهند وارد سامانه مربوطه شوند در سامانه ثبت می‌شوند و تمامی موارد در سطح کشور, قابل کنترل و مدیریت است.

مدیر کل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص, سامانه تصمیم در زمینه نوبت دهی طلاق و یا مشاوره مجازی  است که نشان می‌دهد سامانه به این سمت رفته است  که در راستای دولت الکترونیک, تمام فعالیت‌های خود را هوشمند کند و این بخشی از فعالیت ها است.

سراج در رابطه با واکسیناسیون افراد معلول تصریح کرد: واکسیناسیون را باید به دو قسمت تقسیم کنیم و بر این اساس, سالمندان پرخطر و معلولینی که  واقعا شرایط نگهداری در خانواده را ندارند و در مراکز شبانه روزی توانبخشی ما حضور دارند, همزمان با کادر بهداشت درمان که در مواجه مستقیم با کرونا بودند در فاز اول واکسیناسیون قرار گرفتند  که تقریبا ۸۰ درصد افراد سالمند و معلولینی که در مراکز شبانه روزی بودند واکسن را دریافت کردند و در این میان باید توجه کرد که اگرچه سالمندان ما جدای از سالمندان کشور نیستند و همزمان که بحث سالمندان مطرح است عزیزان سالمند ما هم واکسن را دریافت می‌کنند، اما مشکل عمده ما در بخش افراد دارای معلولیت و سالمندان افراد دارای معلولیتی است که در منزل هستند.

وی گفت: در طول ۴-۵ ماه گذشته ما چندین بار مکاتبه هم کردیم و با توجه به فازبندی که ستاد ملی واکسیناسیون انجام داده، تحلیل ما این است که فاز دوم به دو گروه اختصاص دارد؛ به طوری که  مرحله اول مربوط به سالمندان و مرحله دوم برای افرادی است که بیماری خاص و زمینه‌ای دارند و شامل افراد دارای معلولیت ما هم می‌شود.

مدیر کل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی بیان کرد:در حال حاضر، ما بیش از ۱ میلیون و پانصد هزار فرد دارای معلولیت در سازمان داریم که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها دارای معلولیت شدید و بسیار شدید هستند که از این تعداد، حدود ۱۰۵ هزار نفر بسترگرا هستند. یعنی واقعا امکان مراجعه این عزیزان حتی به مراکز بهداشتی به منظور دریافت واکسن نیز وجود ندارد که همه اطلاعات این‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم که به ما قول داده اند جامعه هدف ما را در کمیته فنی واکسیناسیون مطرح کنند و به ما پاسخ دهند و واقعیت این است که یک مقدار این پاسخ دیر شده است و در حقیقت، توقع ما این بود که باید زودتر برای این منظور برنامه ریزی شود و البته انجمن اوتیسم، ام اس، به صورت جدا برنامه ریزی کرده  و افرادی که عضو این انجمن‌ها بودند واکسن را دریافت کردند، اما جامعه هدف سازمان خیلی گسترده‌تر از این هاست.

وی تصریح کرد: خواهش ما از وزارت بهداشت این است که ان شاء الله پس از واکسیناسیون این سالمندان، در فاز دوم که افراد دارای معلولیت ما را شامل می‌شود این تزریق‌ها انجام شود.

سراج گفت: زمانی که مراکز شبانه روزی ما واکسن را دریافت کردند ما چهارماهه سال جدید را با چهارماه سال ۹۹ مقایسه کردیم و دیدیم که ما ۸۳ درصد کاهش فوت و ۹۱ درصد کاهش ابتلا  حتی در سالمندانی که بالای ۹۰ سال بودند را داشتیم و واقعا واکسیناسیون عوارض آن چنانی نداشت و بسیار اثربخش بود و به همین منظور، خواهش می‌کنیم همان طور که وزارت بهداست در مراکز مراقبتی توانبخشی، با ما همکاری کرد برای افراد دارای معلولیت در منزل هم همکاری کنند.


بیشتر بخوانید:

توزیع ۸۰۰ دستگاه اکسیژن ساز در ۱۸ استان کشور


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار