باشگاه خبرنگاران جوان منتشر می‌کند؛

گزارش فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گزارشی از فعالیت‌های این مرکز به نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با حضور در نشست یکشنبه کمیسیون قضایی و حقوقی گزارشی از عملکرد، فعالیت و دوره‌های مطالعات پارلمانی این نهاد ارائه کرد.

این گزارش که در ۴ فصل ارائه شده است، در نخستین فصل به آشنایی با مرکز، دومین فصل به نظام موضوعات، سومین فصل به دوره‌های مطالعات پارلمانی و در فصل آخر به گزارش عملکرد خود در ۲ بخش سه ماه سوم اجلاسیه اول پارلمان یازدهم و گزارش خرداد ۱۳۹۰ تا ۹۹ می‌پردازد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سال ۱۳۸۹ با هدف استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه در نظام قانونگذاری کشور و در قم تأسیس شد. این مرکز سال ۹۱ با تصویب کمیسیون آیین‌نامه داخلی پارلمان رسمیت پیدا کرد. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را ریاست پارلمان انتخاب می‌کند که این مسئولیت در حال حاضر با حجت الاسلام رجایی‌نیا است.

ذیل شورای سیاست گذاری و نظام شورایی مرکز یاد شده، ۲ شورای قفهی و پژوهشی وجود دارد که هر کدام آیین‌نامه خود را دارند. شورای پژوهشی، ۴ شورای علمی را در خود جا داده که شامل گروه‌های مطالعات سیاسی و امنیتی، مطالعات اقتصادی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مطالعات فقهی-حقوقی است.

برای شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ۶ وظیفه تعیین شده که می‌توان به بررسی و تصویب سیاست‌ها و برنامه مطالعات فقهی و همچنین تصویب طرح‌های فقهی با هزینه بالا اشاره کرد.

شورای پژوهش هم ۸ وظیفه دارد که «پیشنهاد دهی سیاست‌های کلان و برنامه بلند مدت به شورای سیاست گذاری» و «بررسی، تدوین، اصلاح و تکمیل نظام موضوعات جهت ارائه به شورای مذکور» از نمونه‌های این وظایف است. شوراهای علمی نیز آیین نامه خود را دارند که آیین‌نامه آن به وظایف و ترکیب اعضا و... پرداخته است. افزون بر این‌ها، نظام موضوعات در فصل دوم توضیح داده چه مسائل و حوزه هایی ذیل گروه های مطالعاتی قرار می گیرد.

محتوای گزارش فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی منتشر شده در فروردین ۱۴۰۰

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار