جلالی در دیدار با رئیس مرکز تحقیقات اسلامی:

تمامی قوانین باید ریشه اسلامی داشته باشد

در دیدار رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس (مستقر در شهر مقدس قم)، که در مرکز پژوهش‌های مجلس و با حضور معاونین و کارشناسان دو طرف برگزار شد ، بر استفاده از ظرفیت‌های دو مرکز برای تهیه قوانین و تشکیل کارگروه مشترک ، توافق حاصل شد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، در دیدار رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(مستقر در شهر مقدس قم)، که در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، با حضور معاونین و کارشناسان دو طرف برگزار شد ، بر استفاده از ظرفیت های دو مرکز برای تهیه قوانین و تشکیل کارگروه مشترک ، توافق حاصل شد.

در ابتدای این جلسه کاظم جلالی به ابتکار لاریجانی برای استفاده از ظرفیت علما و حوزه قم در حوزه تقنینی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی این امر محقق شود.

در ادامه حجت‌الاسلام مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوره ریاست جدید مرکز پژوهش‌ها ، فضایی برای همکاری کامل مرکز پژوهش‌ها و قم فراهم شده است ، گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در داخل حوزه قم مستقر است و امیدواریم طی همکاری با مرکز پژوهش‌ها بتوانیم در تهیه تئوری‌های تقنینی با استناد به موارد دینی که کار بسیار سخت و حساسی است ، موفق باشیم.

مبلغی افزود: امید ما در قم به دو مساله است ؛ اول ظرفیت‌های گسترده و بی‌نظیر حوزه قم و استحصال آن و دوم ، پشتوانه قوی علمی و تحقیقاتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، که اطلاعات مرکز پژوهش‌ها باید مبنای کاری ما قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: دو رسالت بر عهده هر دو مرکز است ؛ نخست ، تکثیر و تعمیق ادبیات متناسب با اسلام و ناظر به قانون در راستای تهیه قوانین مبتنی بر احکام اسلامی ، به شکل جهان‌پسند و دانشگاه‌پسند ، و دوم ، ارتباط با جهان اسلام در حوزه تقنینی و حقوقی و تبادل ظرفیت‌های مفید در این حوزه ، چرا که حقوقدانان و قانون‌گذاران بسیاری از کشورهای اسلامی ، عطش دریافت تجارب جمهوری اسلامی را دارند.

کاظم جلالی نیز در این جلسه تاکید کرد: جامعه هدف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ، نزدیک به هم است و در این راستا ، کار گروه مشترکی شکل خواهیم داد ، تا در مجالی کوتاه ، شکل همکاری‌های گسترده‌تر دو مرکز را فراهم کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به واقع شدن دو مرکز در تهران و قم ، می‌بایست تا با استفاده از ظرفیت‌های وب و کنفرانس‌های تصویری، همکاری دو مرکز را بیش از پیش گسترش داد.

وی در ادامه به برنامه‌های آتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، برای ارتباط با مراکز پژوهشی پارلمان‌های جهان و کشورهای اسلامی و برگزاری همایش مراکز پژوهشی مجلس جهان در ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجالس کشورهای مختلف ، نکات آیین نامه‌ای و تقنینی خوبی دارند و ما نیز تجارب خوبی برای ارائه به آنها داریم.

جلالی گفت: روند نظارتی مجلس از ابتدای مجلس هشتم بسیار بهبود یافته است ، اما هنوز نیازمند تقویت این روند هستیم و با استفاده از تجارب مجلس موفق در سطح جهان ، باید تیغ نظارتی مجلس شورای اسلامی تیزتر شود.

وی در خاتمه گفت: ابتکار لاریجانی مبنی بر تشکیل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی( مستقر در شهر مقدس قم) ، نیاز جدی قوه مقننه بود و باید تمامی قوانین ما ریشه اسلامی داشته باشد و به هیچ وجه نباید قوانین مصوب ، منافاتی با شرع مقدس اسلام داشته باشند.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: جلالی ، مجلس ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار