باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

خشکسالی آواری بر سر مزارع دیم / وقتی کم بارانی جان مزارع دیم را می‌گیرد

امسال کمبود باران در خراسان جنوبی باعث شد تا مزارع استان دیگر حال و هوای سال پیش را نداشته باشد و خشکسالی گریبان گیر محصولات دیمی کشاورزان استان شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  سال هاست که کشاورزان خراسان جنوبی درکنار کشت آبی، به سراغ کشت دیم می‌روند تا با همان اندک بارش باران، محصولات دیمی خود را برداشت کنند.اما امسال نبود باران امید کشاورزان را خشکانده و مزارع دیم را بی بار کرده است.

چهره مزارع خراسان جنوبی در سال گذشته رنگ سبز به خود گرفته بود و جالیز‌ها و گندم‌های زیادی به چشم می‌خورد، اما امسال تنها ترک‌های خشکسالی در این مزارع و بند‌های این خطه کویری به جا مانده است.

جا هست و خربزه نیست

راهی یکی از روستا‌های خراسان جنوبی شده و با پیرزن روستایی به سمت بندهایش همراه شدیم.

نزدیک بند‌ها که رسیدیم آه سردی کشید وگفت: «هرسال که باران می‌بارید محصولات زیادی برداشت می‌کردیم، همینجا سال پیش هم هندوانه داشتیم و هم خربزه، اما امسال تنها جای خالی جالیز‌ها به جا مانده است.»

بارش کم باران، مزارع وبند‌ها را خشکانده بود و تا چشم کار می‌کرد گرد خشکسالی بر بند‌ها و مزارع دیمی شان نشسته بود.

خشکسالی، آواری بر سر مزارع دیم / وقتی کم بارانی، جان مزارع دیم را می‌گیرد

با یکی دیگر از کشاورزان استان هم کلام شدیم او نیز گفت: «پارسال بعد از ماه مبارک رمضان کشت دیم را آغاز کردیم و، چون شاهد بارش باران بسیار خوبی بودیم، هندوانه وخربزه‌های زیادی برداشت کردیم.

نه تنها من بلکه تمامی اهالی روستا به کشت دیم پرداختند، حتی عده‌ای از شهر‌ها هم برای کشت جالیز‌ها به روستا‌ها می‌آمدند، اما متاسفانه امسال نبود باران وخشکسالی اجازه نداد اهالی روستا اقدام به کشت دیم کنند و اکنون زمین بسیار خشک است و آن مقدار نم و رطوبتی هم که زمین دارد برای کشت دیم کافی نیست.»

نه گندم داریم نه جالیز!

کشاورزانی که پارسال در این ماه‌ها مشغول برداشت گندم بودند و از برداشت محصولتشان سرخوش، حالا غم خشکسالی و نبود محصول بر دلشان نشسته و تنها زمینی خالی و خشک به جای آن زمین‌های پر بار و پر محصول برایشان بجا مانده است.

یکی از گندم کاران خوسفی به خبرنگار ما می‌گوید: سال‌های پیش آنقدر حجم گندم زیاد بود که به وسیله ماشین آلات برداشت را انجام می‌دادیم، اما امسال خوشه‌های بسیار کوچکی در بعضی از مزارع سبز شده که حتی ارزش برداشت را هم ندارد و باید گوسفندان مان را برای چرای به این مزارع ببریم.


بیشتر بخوانید


او با حسرت به گذشته ادامه می‌دهد: «سال پیش باران خوبی بارید و به موقع بود، به همین خاطر محصول خوبی هم داشتیم، اما امسال تنها بیابان‌های خشک و بی علف به چشم می‌خورند. جالیز تا دلتان بخواهد در مزارع مان بود بطوری که هم فروش داشتیم وهم مصرف، حتی به همسایه و دوستان و آشناییان هم از جالیزهایمان می‌دادیم، اما امسال هیچ که هیچ!»

خشکسالی، آواری بر سر مزارع دیم / وقتی کم بارانی، جان مزارع دیم را می‌گیرد

کشت دیم دیگر گزینه خوبی نیست

در این اوضاع کم بارانی، دیگر کشت دیم به کار نمی‌آید و برداشت محصول از این طریق به خاطر نبود باران در امسال بسیار کم شده است، خوشه‌های طلایی گندم و جو که سال پیش به خاطر بارش رحمت الهی از دوردست‌ها در مزارع استان به چشم می‌خوردند،

امروز که از کنار این مزارع عبور می‌کنیم تنها زمین خالی به چشم می‌خورد آن هم به دلیل نبود باران.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: امسال هیچ برداشتی از مزارع دیم صورت نخواهد گرفت و آن مقدار کمی هم که هست، صرفه اقتصادی ندارد و باید خوراک دام شود.

خشکسالی، آواری بر سر مزارع دیم / وقتی کم بارانی، جان مزارع دیم را می‌گیرد

محمدی بیان می‌کند: «پارسال ۷ هزار و ۵۵۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم دیم بود و نزدیک به ۴ هزار تن گندم تولید شد، اما امسال متاسفانه خبری از برداشت این خوشه‌های طلایی نیست، باران‌های کنونی هم دیگر برای گندم خوب نیست و شاید بر کاشت جالیز‌ها در این زمان تاثیر اندکی بگذارد.»

جای کشت دیم را باید به آبیاری قطره‌ ای بدهیم

با توجه به اینکه خراسان جنوبی در خطه‌ی کویری است و نمی‌توان همه ساله شاهد نزولات آسمانی باشیم کشت دیم در این استان به صرفه نیست، زیرا ممکن است یک سال بارندگی خوب باشد و چندین سال بارندگی به میزان کافی نباشد.

خشکسالی، آواری بر سر مزارع دیم / وقتی کم بارانی، جان مزارع دیم را می‌گیرد

به همین علت باید به فکر کشت به روش دیگری باشیم تا کشاورزان خراسان جنوبی در چنین سال‌هایی که بارش‌ها بسیار اندک است، دست روی دست نگذارند و حسرت سال‌های پر باران و پر محصول قبل را نخورند.

آبیاری قطره‌ای روشی مناسب‌تر از دیم کاری است، روشی که در آن محصول پر بارتر و میزان مصرف آب هم بسیار کمتر است.

در استانی مانند خراسان جنوبی که میزان آب و بارندگی بسیار کم است، کشاورزان باید به سمت استفاده از این روش روی بیاورند تا هم آب کمتری مصرف شود و هم هر ساله محصولی برای برداشت داشته باشند.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
باید جلوی اضافه برداشت آب از چاهها رو گرفت تا حداقل منابع موجود رو برای بقای کشاورزی حفظ کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
یه جای این استان کشاورزان از بی آبی می نالند و جای دیگه برخی کشاورزان اینقد آب از چاه برداشت می کنند که زمین در دشتها یه باره نشست می کنه، چاره کار خشکسالی تنها و تنها رفتن به سمت روش های آبیاری نوینه
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
تو این اوضاع کم آبی تنها امید کشاورزان کشت دیم بود که امسال نصیبی از برداشت محصولات دیم نمی برن
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
مگه خدا خودش به کشاورزا کمک کنه و دیمزارها دوباره رونق بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
واقعاهم کشاورزان باید به سمت کشت آبیاری نوین بروند