خشکسالی تالاب کجی را از رمق انداخت/ سرگردانی پرندگان مهاجران

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی و کاهش بی سابقه بارندگی های امسال، تالاب کجی نهبندان به کلی خشک و به نمک تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، تالاب کجی نمکزار نهبندان در جنوبی‌ترین قسمت خراسان جنوبی واقع شده و یکی از شگفتی‌های طبیعت و بزرگترین شاهکار‌های خلقت است.

طی سالیان گذشته همزمان با فصول سرد و بهاری سال، روزانه انواع پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و غیر آبزی مهمان تالاب شده و مناظر زیبایی را خلق می‌کردند.

این روز‌ها حال ناخوش تالاب به دلیل طوفان، گرمای هوا و خشکسالی پرندگان مهاجر را آواره کرده و یا میل چندانی به ماندگاری در تالاب ندارند.

این پدیده طبیعی در کویر، طی اردیبهشت ماه سال گذشته دارای حجم قابل توجهی آب بود این در حالی است که امروز به تلی از خاک و نمک تبدیل شده و کرانه‌ها هم تا چندی دیگر رنگ خاک به خود می‌گیرند.

بنا به گفته مسئولان عدم بارندگی امسال متهم ردیف اول در چهره درهم و خشکیده تالاب بوده، اما برداشت بی رویه آب از چاه‌های بالادستی، گرمای بالا و طوفان هم نقش زیادی در از بین رفتن این پدیده زیبا دارد.

تبدیل تالاب به نمک

کوهستانی سرپرست اداره محیط زیست خراسان جنوبی گفت: جغرافیای شهرستان نهبندان اعم از دشت‌های وسیع، کوه‌ها، رشته کوه‌های پراکنده، جنگل‌های بنه، تاق و بادامشک‌ها تنوع زیستگاهی مناسبی برای حیات وحش پدید آورده است.

او با اشاره به تالاب کجی نمکزار، افزود: وجود این تالاب، کوه‌های مینیاتوری، جنگل‌های بنه تگ احمد شاهی و دیگر ارتفاعات شرایط خوبی برای گردشگری فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید


کوهستانی با اشاره به شرایط فعلی تالاب بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بی سابقه بارندگی‌ها ، تالاب به کلی خشک و به نمک تبدیل شده است.

سرپرست اداره محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: برخی از چشمه‌ها و کرانه‌های تالاب دارای مقدار کمی آب هستند که تا ۱۵ روز آینده خشک می‌شوند.

پرندگان مهاجر آواره شدند

کوهستانی سرپرست اداره محیط زیست خراسان جنوبی گفت: روزانه پرندگانی مانند اردک، مرغابی سرسبز، خودکا و حواسیر مهمان تالاب شده، اما به دلیل نبود آب نمی‌مانند.

او با بیان اینکه از زمستان سال گذشته تا اوایل فروردین ماه امسال شاهد مهاجرت سه هزار پرنده به تالاب بودیم، گفت: طی سال گذشته تا اواسط خرداد ماه تالاب آب داشت و شاهد فرود پرندگان مهاجر بودیم.

کوهستانی بیان کرد: کاهش بارندگی‌ها، طوفان و گرما از مهم‌ترین عوامل در خشک شدن تالاب کجی نمکزار هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.