۳ هزار کیلومتر گازرسانی تا نقطه صفر مرزی

گازرسانی به روستا‌های خراسان جنوبی در سال‌های اخیر رشد جهشی داشته و گاز مورد استفاده ۲۹ هزار خانوار در ۴۱۹ روستای مرزی استان، مسیر ۳ هزار کیلومتری را از عسلویه طی می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۱۳ سال پیش اولین خط انتقال گاز سی ان اجی، از سنگ بست در حوالی مشهد مقدس آغاز شد و پس از گذشتن از شهر‌های فریمان، رشتخوار، نوده پشنگ و قاین به بیرجند آمد.

بیرجند سال ۸۷ به شبکه گاز طبیعی متصل شد و این تازه شروع گازرسانی در شهر‌ها و روستا‌های استان پهناور خراسان جنوبی بود به گونه‌ای که ابتدای دولت یازدهم فقط ۵۸ روستای خراسان جنوبی گازرسانی شده بود و در حال حاضر با احتساب پروژه‌های دهه فجر امسال این عدد به هزار و ۳۱۳ روستا رسیده است.

گازرسانی به روستا‌های بالای ٢٠ خانوار کشور با هدف محرومیت‌زدایی، افزایش رفاه عمومی، جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها و اشتغال‌زایی در دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت و این روند در خراسان جنوبی به ویژه طی سه سال اخیر جهش قابل توجهی داشته است.

اکنون با احتساب جمعیت روستایی و شهری، ۹۷ درصد جمعیت خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردارند و در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در این استان وجود ندارد.

مسئولان و کارشناسان از گازرسانی به روستا‌های خراسان جنوبی به عنوان یک انقلاب در این حوزه نام می‌برند که حتی تحریم‌ها هم نتوانست حرکت لوله‌های سیاه و زرد را از دل کوه‌های سخت این سرزمین بازدارد و امروز ۲۹ هزار خانوار فقط در ۴۱۹ روستای مرزی این استان از نعمت گاز برخوردار هستند و گازرسانی به ۲۰۴ روستای مرزی دیگر با جمعیت ۶ هزار نفر در دست اجرا است.

اهمیت کار زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم از مرکز توزیع گاز تا این نقطه مرزی در خراسان جنوبی کیلومتر‌ها لوله‌گذاری انجام شده و همچنان در دست انجام است.

محمودی معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: گازی که اکنون در نقطه صفر مرزی استفاده می‌شود، از عسلویه سه هزار کیلومتر مسیر را طی می‌کند و به دست مردم این منطقه می‌رسد.


بیشتر بخوانید


او افزود: برای گازرسانی به این روستا‌ها بسیاری از جا‌ها باید کوه زده شود که با تلاش جهادی کارکنان شرکت گاز این روند با رشد قابل توجهی در اقصی نقاط استان ادامه داشته است.

براساس برنامه زمان‌بندی شعله‌های امیدبخش گاز تا پایان ۱۴۰۰ در تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی روشن می‌شود و پوشش گازرسانی به روستا‌های مرزی این استان به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

سربیشه منطقه‌ای سردسیر در خراسان جنوبی است که در فصل زمستان بار‌ها به عنوان سردترین شهر کشور اعلام می‌شود و راه رسیدن گاز به روستا‌های مرزی آن در مجاورت کشور افغانستان از دل کوه و سنگ می‌گذرد لذا گازرسانی به نقاط مرزی این شهرستان نسبت به مناطق مسطح کشور سخت و هزینه‌بر است.

خدابخشی پیمانکار شرکت گاز خراسان جنوبی که عملیات گازرسانی به روستا‌های بخش دُرح سربیشه در نقطه صفر مرزی را در دست اجرا دارد، گفت: گازرسانی به روستا‌های مرزی نشان از همت نظام و دولت در خدمت‌رسانی به مردم مناطق کمتر برخوردار است.

او افزود: عملیات گازرسانی به نقاط مرزی به دلیل دوری و سختی مسیر، هزینه‌بر است، اما از آنجا که افزایش سطح رفاه مردم اهمیت بالایی دارد، دولت و دستگاه‌های اجرایی مربوطه همه همت و تلاش خود را برای خدمت به مردم در نقاط روستایی و مرزی به کار گرفته است.

خدابخشی عنوان کرد: گازرسانی به برخی روستا‌های مرزی به دلیل جمعیت پایین و دوری مسیر نیازمند هزینه‌های کلان است که به همت دولت و شرکت گاز انجام می‎ شود و آثار مثبتی در توسعه منطقه و ماندگاری جمعیت دارد.

فارغ از بوی آزار دهنده نفت 

درمیان دیگر شهرستان مرزی خراسان جنوبی است که رزه، مورتیغ، گل‌نی و ذکری روستا‌های مرزی بخش گزیک این شهرستان در نقطه صفر مرزی قرار دارند و در گذشته مردم این مناطق با دشواری و شرایط نامناسب جاده، بشکه‌های نفت را به این روستا منتقل می‌کردند و در برخی مواقع، بارش برف سبب بسته شدن جاده‌ها می‌شد که باید تا بازگشایی صبر می‌کردند و امروز از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

 رانگو دهیار روستا‌های مرزی رزه و مورتیغ درمیان گفت: به همت نظام و دولت گازرسانی به این روستا‌های مرزی انجام شده و خوشحالی و رفاه مردم را در پی داشته است.

او افزود: گازرسانی به این روستا‌های مرزی علاوه بر افزایش رفاه مردم در کاهش هزینه‌های آن‌ها هم تاثیرگذار بوده است.

 رانگو عنوان کرد: در چند سال گذشته شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد بتوان به روستا‌هایی در کوه و کمر‌های مرز مشترک با افغانستان گاز رساند، اما با همت دولتمردان و شرکت گاز انجام شد و مردم از بوی آزار دهنده نفت راحت شدند.

دهیار روستا‌های مرزی رزه و مورتیغ درمیان اظهار کرد: گازرسانی به روستا‌های مرزی باعث بازگشت جمعیت به روستا هم شده و تعدادی از مرزنشینان به دیار خود بازگشتند و فعالیت تولیدی و کشاورزی خود را در این نقطه صفر مرزی شروع کردند.

وی افزود: واقعا گازرسانی به این روستا‌های مرزی به دلیل دوری مسیر، با هزینه‌های سنگین انجام شد و خوشحالی مرزنشینان و دلگرم شدن آنان برای ماندن در روستا‌ها را در پی داشت.

رشد گازرسانی به روستا‌های مرزی

هاشمی مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۹ هزار خانوار در ۴۱۹ روستای مرزی خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردار هستند و گازرسانی به ۲۰۴ روستای مرزی دیگر با جمعیت ۶ هزار نفر در دست اجرا است.

او افزود: مشعل گاز در تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۰ روشن می‌شود و پوشش گازرسانی به روستا‌های مرزی این استان به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

هاشمی تصریح کرد: با اتصال روستا‌های مرزی به شبکه گاز طبیعی، علاوه بر ایجاد آسایش و رفاه، به میزان قابل توجهی از قاچاق سوخت از طریق مرز‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور به شمار می‌آید و دارای بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان است که با اجرای پروژه‌های متعدد گازرسانی، اکثر روستا‌های مرزی دارای قابلیت گازرسانی از این نعمت طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

او اظهار کرد: ۵۸ روستای این استان در ابتدای دولت تدبیر و امید گازدار بوده اند که با اقدامات جهادی امروز به هزار و ۳۱۳ روستا رسیده است.

هاشمی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر ۱۰ شهر استان گازرسانی شده اند گفت: مجموع گازرسانی روستایی در خراسان جنوبی ۹۴ درصد و مجموع برخورداری جمعیت شهری و روستایی ۹۷ درصد است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیر ۱۴۰۰، پروژه‌های گازرسانی به روستا‌های دارای قابلیت گازرسانی در استان به اتمام خواهد رسید و خراسان جنوبی به پویش سبز گازرسانی کشور می‌پیوندد.

او تصریح کرد: در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در استان نداریم و با اینکه تعریف کشوری برای گازدار شدن روستا‌های بالای ۲۰ خانوار است، اما در روستا‌های پنج خانوار هم برای گازرسانی اقدام شده است.

هاشمی سال ۱۳۹۹ را سال طلایی در کارنامه شرکت گاز استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: با تلاش جهادی و همت کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی و حمایت شرکت ملی گاز ایران، امسال بالاترین تعهد گازرسانی بین شرکت‌های گاز استانی به تعداد ۴۰۰ روستا به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: با همت مضاعف کارکنان، عملکرد امسال شرکت گاز خراسان جنوبی، گازرسانی به ۵۶۰ روستا بوده که با این حجم گازرسانی به روستا‌ها در مدت زمان یک سال، رکوردی به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

او بیان کرد: دهه فجر امسال نیز گازرسانی به ۵۵۸ روستای استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۵۴۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

هاشمی گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۸۸ روستای استان با اعتبار مورد نیاز ۱۷۷ میلیارد تومان نیز در دهه فجر آغاز می‌شود که ۶ هزار و ۵۱۹ خانوار با اجرای این پروژه‌ها از گاز خانگی بهره‌مند خواهند شد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار