با خود مراقبتی می‌توان از ۴۰ درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان در کشور‌های توسعه یافته دومین علت مرگ ومیر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است و در کشور ایران نیز این بیماری دومین عامل مرگ و میر به شمار می‌رود.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید کاظم فرهمند قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همزمان با فرارسیدن پویش ملی مبارزه با سرطان (۱ الی ۷ بهمن ماه) با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه بهداشت پیشگیری از مرگ‌های زودرس و کاهش از کارافتادگی‌ها و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه است، گفت: با اصلاح شیوه زندگی و خود مراقبتی ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

او افزود: با برنامه‌های آموزشی که در حوزه بهداشت اجرایی شده است تلاش براین است که مردم به درجه‌ای از خود مراقبتی برسند که بتوانند در مقابل ابتلاء به بیماری‌ها از خود محافظت کنند.
 
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی راهکار‌هایی را جهت پیشگیری از سرطان ارائه نموده که در صورت رعایت این موارد توسط افراد می‌توان علی رغم وجود عوامل ژنتیکی تا حدودی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید

فرهمند بیان کرد: عدم استعمال دخانیات، فعالیت بدنی منظم، کنترل و متعادل نگاه داشتن وزن بدن، تغذیه مناسب با تاکید بر مصرف کافی میوه و سبزی، محافظت در برابر عفونت ها، محافظت از پوست در برابر پرتو‌های خورشید، داشتن سلامت روانی، زندگی اجتماعی سالم و تشخیص زود هنگام را از راهکار‌های ده گانه سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری از سرطان است.
 
او تصریح کرد: بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی ۷.۶ میلیون مرگ ناشی از سرطان (۱۳ درصد کل مرگ ها) ثبت شده است که از این تعداد حدود ۷۰ درصد از کل مرگ‌های با علت سرطان در کشور‌های بادرآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان‌های معده، پوست، پروستات و کولورکتال را در مردان و سرطان‌های پستان، پوست، مری و کولورکتال در زنان را از سرطان‌های شایع در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ذکر و تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس برنامه ایراپن سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در دانشگاه مشهد مورد غربالگری و تشخیص زودهنگام قرار می‌گیرد.

 فرهمند اظهار کرد: بر همین اساس در مورد سرطان پستان تمام زنان ۳۰ تا ۵۹ ساله بصورت سالانه توسط ماما‌های مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مورد معاینه پستان قرار گرفته و در صورت داشتن مشکل به سطح دو ارجاع می‌شوند.

او افزود: در مورد سرطان سرویکس یا دهانه رحم نیز زنان ۳۰ تا ۵۹ ساله مورد تشخیص زودهنگام و غربالگری قرار می‌گیرند و در صورت داشتن مشکل به سطح دو ارجاع می‌شوند. همچنین در مورد سرطان کولورکتال (روده بزرگ) جهت افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله تست فیت (خون مخفی در مدفوع) انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن تست فیت و یا سابقه فردی یا خانوادگی مثبت به سطح دو ارجاع می‌شوند.

انتهای پیام//م.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.