گسترش موسسات آموزش عالی، نیازمند فرهنگ سازی است

رئیس هیات امنای وزارت علوم گفت: موسسات آموزش عالی در برخی از شهرستان‌ها بدون اینکه فرهنگِ دانشگاه داری در آن مناطق رشد کرده باشد، گسترش پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری مجازی دانشگاه‌های معین گفت: شورا‌های معین دانشگاه‌ها باید اختیارات قانونی داشته باشد و در عین حال باید تمهیداتی بیندیشیم که اختیارات شورا‌های دانشگاه‌های معین را اجرایی کنیم، ضمن اینکه تمام معاونت‌های وزارت به تصمیمات شور پایبند خواهند بود.

او ادامه داد: گلایه مندی روسای دانشگاه‌ها به توسعه بدون حساب رشته‌ها بررسی می‌شود. هیچ قانونی در خارج از شورای معین استان‌ها تصویب نمی‌شود. در باقی مانده دولت شورای معین دانشگاه‌ها را تصبیت خواهیم کرد. ساماندهی موسسات آموزش عالی بخش کوچکی از وظایف دانشگاه‌های معین است. باید در چند ماه باقی مانده تا پایان دولت چند شورای مرکزی در وزارت خانه تشکیل شود.

باقری افزود: در ساماندهی موسسات آموزش عالی هماهنگی با ستاد ائمه جمعه در استان‌ها و شهرستان‌ها انجام شده است و نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا تمام نمایندگان با هم همراه شوند تا آن‌ها در پیشبرد مصوبت شورای عالی انقلاب فرهنگی با ما همکاری کنند. علاوه بر این با وزارت کشور هم هماهنگی شده تا استاندارن همراه با وزارت کشور در پیشبرد سیاست‌ها باشد.

باقری گفت: هر چه قدر کار کنیم باز هم نیازمند فرهنگ سازی هستیم. متاسفانه موسسات آموزش عالی در برخی از شهرستان‌ها بدون اینکه فرهنگِ دانشگاه داری در آن مناطق رشد کرده باشد، گسترش پیدا می‌کنند.

او افزود: در استان‌های بزرگی مثل خراسان و فارس موضوع رشد گسترده مطرح نیست، اما در برخی استان‌ها مداخلات زیادی وجود دارد که ناشی از مسائل فرهنگی است.

رئیس هیات امنای وزارت علوم ادامه داد: در چند سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه ستاد وزارت علوم افتاده است. برای مثال اعضای هیات علمی در گذشته برای گرفتن مجوز ایجاد نشریه باید دوندگی زیادی می‌کردند، اما اعضای هیات علمی از این بروکراسی رها شده اند. اخذ مجوز برای راه اندازی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی نیز اقدام مهم دیگر وزارت علوم بوده است.

باقری بیان کرد: در ستاد وزارت علوم با فشار‌های بیرونی زیادی رو به رو هستیم. آموزش عالی امروز با ۲۰ سال پیش قابل مقایسه نیست. آموزش عالی امروز اقتضائات خودش را در استان‌ها دارد و اگر مدیریت استانی تثبیت نشود این مشکلات به دوره‌های بعد منتقل می‌شود.

به شایعه سازی تعطیلی برخی دانشگاه‌ها توجه نشود

رئیس هیات امنای وزارت علوم گفت: این وزارتخانه باید به جایگاه سیاست گذاری برگردد و نقش خودش را در عرصه ملی ایفا کند. این امر نیازمند این است که این اختیارات در اختیار شورا‌های استانی قرار بگیرد. گزارش توسعه آموزش عالی استان‌ها باید تهیه و در اختیار تمام استان‌ها قرار بگیرد.

او بیان کرد: قرار نیست با راه اندازی شورا‌های معین، دانشگاه‌ها تعطیل شوند. علاوه بر این قرار نیست هیچ مرکز آموزش عالی بر اساس طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی تعطیل شود، بلکه مقرر است شبکه سازی آموزش عالی در کشور ایجاد شود. نباید به شایعه سازی تعطیلی برخی دانشگاه‌ها توجه کرد. ردیف بودجه تمام دانشگاه‌ها برای سال بعد مشخص شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.