وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از آب پاکی آقای وزیر روی دست نظام قدیمی‌ها تا انتخاب رشته ۵۰ درصدی داوطلبان در کنکور

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند تمدید نشدن کنکور نظام قدیم و آمار ۵۰ درصدی انتخاب رشته داوطلبان سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «چه تعداد از داوطلبان پشت سد کنکور می‌مانند؟»، «تمدید کنکور نظام قدیم تا ۱۴۰۰ قابل اجرا نیست»، «پرونده تمام بورسیه‌ های تحصیلی بلاتکلیف تا بهمن بررسی می‌شود»، «نظام قدیمی‌ها به کنکور اولین سال قرن ۱۴ می‌رسند؟» و «توضیح سازمان سنجش درباره علت کاهش آمار انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۹۹» از جمله مهم‌ترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

تکثیر دانشگاه‌های دخترانه عجولانه بود

مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره دلیل بسته شدن برخی از دانشگاه‌های تک جنسیتی در شهرستان‌ها، بیان کرد: تکثیر دانشگاه‌های دخترانه در سطح کشور یک مقدار عجولانه صورت گرفت اگر چه که می‌توانست اتفاق خوبی باشد، اما اگر تفکیک دانشگاه‌ها و ایجاد دانشگاه تک جنسیتی با تدبیر بیشتر و زیر ساخت‌های لازم نباشد قطعا بیشتر از آنچه مفید باشد آسیب زننده است.

او ادامه داد: دانشگاه‌هایی در سال‌های گذشته بدون وجود زیر ساخت مناسب به عنوان دانشگاه‌های تک جنسیتی در شهرستان‌ها ایجاد شدند که نتوانستند موفق باشند. اما تعداد محدودی از این دانشگاه‌های دخترانه‌ نتوانستند به موفقیت نسبی دست پیدا کنند.

مزایا و معایب ماندن پشت کنکور/ ماندن یا رفتن، مسئله این است!

افشین مسافری، مشاور تحصیلی و کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،اظهار کرد: هرسال شاهد هستیم که هزاران داوطلب در کنکور شرکت می‌کنند و از این تعداد برخی به اهداف خود دست یافته و برخی دیگر نیز سال بعد حتی سال‌های بعد تلاش می‌کنند تا به هدف خود برسند، اما از دسته‌ دوم عده‌ای بعد از صرف روز‌های ارزشمند عمرشان بازهم به آنچه مطلوبشان است نرسیده و نهایتا به همان رشته‌هایی که شاید در همان سال اول کنکور هم می‌توانستند به راحتی پذیرفته شوند، تن می‌دهند.

مسافری ادامه داد: نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا پشت کنکور بمانیم یا خیر. پاسخ به این سؤال برای هر داوطلب بسته به شرایط متفاوت است و داوطلب باید شرایط خود را به خوبی بررسی کند.

پرونده تمام بورسیه‌ های تحصیلی بلاتکلیف تا بهمن بررسی می‌شود

محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در نشست خبری تعیین تکلیف بورسیه‌های تحصیلی، گفت: هر سال در آذرماه فراخوان راتبه‌های بلا تکلیف از سمت دبیرخانه هیات عالی جذب اعلام می‌شود؛ در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ این فراخوان اعلام شد.

کی‌نژاد ادامه داد: پرونده این بورسیه‌ها باید تا بهمن ماه همان سال تعیین تکلیف می‌شدند.

مطالعه برای کنکور ۱۴۰۰ را از چه زمانی شروع کنیم؟

افشین مسافری، مشاور تحصیلی و کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زمان شروع به مطالعه برای کنکور ۱۴۰۰، گفت: قوانین شروع مطالعه برای کنکور به قدری مهم است که اگر اشتباه انجام شود و آموزش‌های لازم را ندیده باشید بدون شک اشتباهاتی انجام خواهید داد که هزینه‌های زیاد مادی و غیر مادی برایتان در پی خواهد داشت.

توضیح سازمان سنجش درباره علت کاهش آمار انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۹۹

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،درباره علت آمار پایین انتخاب رشته کنکور سراسری و میزان مرتبط بودن این امر به شیوع کرونا، گفت: اخبار مربوط به کاهش آمار انتخاب رشته در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا کذب است.

کنکور نظام قدیم به هیچ وجه تمدید نمی‌شود

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،درباره آخرین تصمیمات برای تمدید کنکور نظام قدیم، گفت: سال گذشته قرار بود که نظام قدیمی‌ها را از کنکور حذف کنیم، ولی به دلیل اینکه تعداد داوطلبان نظام قدیم قابل توجه بود فرصت فراهم شد تا نظام قدیمی‌ها در کنکور سراسری ۱۳۹۹ شرکت کنند.

او افزود: آمار که به تازگی توسط سازمان سنجش به ما ارائه شده نشان می‌دهد تعداد داوطلبان نظام قدیم به میزانی نیست که بتوان برای آن‌ها آزمون جداگانه‌ای برگزار کرد.

سفر بی‌بازگشت رتبه یک کنکور به روایت مادرش/ دانشجویی که از زیر باران گلوله سردرآورد + عکس

اشرف عروجی مادر شهید احمدرضا احدی رتبه یک تجربی کنکور سال ۱۳۶۴ در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تک رقمی شدن رتبه فرزندش در کنکور سال ۶۴ گفت: ما ساکن اهواز بودیم و وقتی که جنگ شد به ملایر همدان نقل مکان کردیم، فرزندم آن زمان سال اول دبیرستان بود. احمدرضا از همان اول ابتدایی و شروع به تحصیل همیشه شالگرد اول بود.

مادر شهید احدی ادامه داد: احمدرضا از سال اول دبیرستان به جبهه رفت، ولی با این وجود باز هم درسش از هم کلاسی هایش که همیشه مدرسه می‌رفتند بهتر بود. در سال‌های جنگ دو تا سه ما مدرسه می‌رفت و بقیه سال را در جبهه‌ها بود. کتاب هایش همیشه داخل کوله اش در سنگر‌ها و جبهه‌های جنوب و غرب کشور بود. برای کنکور هم از جبهه آمد، آزمون داد و به جبهه برگشت.

جزئیات کاهش و افزایش شهریه دانشگاه آزاد در ترم جدید

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره جزئیات افزایش یا کاهش شهریه در دانشگاه آزاد بیان کرد: بر اساس مدل جدید محاسبه شهریه در دانشگاه آزاد که برای سال تحصیلی جدید اعمال می‌شود در شهریه ثابت که ۴۰ درصد کل شهریه ترم یک دانشجو را تشکیل می‌دهد هیچ افزایشی نخواهیم داشت و افزایش شهریه تا  ۲۰ درصد  هم مربوط به  شهریه متغیر بوده که  بسته به نوع رشته و واحد دانشگاهی اعمال می‌شود.

او  اضافه کرد: در این شیوه جدید شهریه با توجه به سطح واحد‌های دانشگاهی متفاوت است؛ بر این اساس شهریه در هر واحد با توجه به ضعف و قوت آن‌ آن مجموعه تعیین می‌شود.

۷ شیوه ارائه دروس عملی دانشگاه پیام نور در ترم کرونایی مهر

مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره نحوه ارائه دروس عملی در ترم مهر، گفت: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و سیاست دانشگاه مبنی بر استمرار فعالیت‌های آموزشی، دروس عملی در نیمسال اول تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ ارائه خواهد شد. همچنین دروس باقیمانده از دروه آموزشی تابستان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود.

دانشگاه پیام نور به تمام دانشجویان گوشی هوشمند و تبلت می‌دهد

امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در توئیتی اعلام کرد: « امروز دانشگاه پیام نور باز هم در حوزه تسهیلگری آموزش پیشرو خواهد بود.

دانشگاه پیام نور امروز با عقد تفاهم نامه تا ساعاتی دیگر اولین دانشگاهی خواهد بود که به تمام دانشجویان بدون پرداخت اولیه تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال گوشی هوشمند و تبلت اهدا خواهد کرد.»

پیش شرط استفاده از بسته ۱۲۰ گیگی اینترنت رایگان اساتید

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم از همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهبود خدمات اینترنتی در دسترسی دانشگاهیان به آموزش‌های الکترونیکی خبر داد.

 خاکی صدیق با اشاره به خبر اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر تخصیص بسته هدیه ۱۲۰ گیگابایتی ویژه استادان دانشگاه‌ها گفت: هفته گذشته در جلسه‌ای مشترک با وزرای علوم و ارتباطات در این باره تصمیم‌گیری و مقرر شد از هر تلاشی برای تسهیل ارتباط جامعه دانشگاهی در فضای وب دریغ نشود.

نظام قدیمی‌ها به کنکور اولین سال قرن ۱۴ می‌رسند؟

با بسته شدن پرونده کنکور ۹۹ بسیاری از داوطلبان خواستار تمدید کنکور نظام قدیم تا سال ۱۴۰۰ هستند، اما باید دید تصمیم مسئولان در این خصوص چیست.

تمدید کنکور نظام قدیم تا ۱۴۰۰ قابل اجرا نیست

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،با توجه به بررسی تعداد داوطلبان کنکور نظام قدیم در کنکور ۲ و ۳ سال گذشته، پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه تعدادی از ۱۶ درصد داوطلب نظام قدیم امسال در کنکور قبول خواهند شد، تعداد این گروه به ۸ درصد و یا حتی کمتر کاهش پیدا کند.

زرین آمیزی در ادامه درباره سایر علل تمدید نشدن کنکور نظام قدیم اظهار کرد: با توجه به جمعیت کم داوطلبان نظام قدیم از نظر تاثیر محتوای دروس، این موضوع با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور تطابق ندارد. به این دلیل و همچنین تعداد داوطلب محدود این نظام، برگزاری آزمون نظام قدیم قابلیت اجرایی شدن در کنکور ۱۴۰۰ را ندارد. جمعیت داوطلبان نظام قدیم آن قدر قابل توجه نیست که قسمت اعظم کنکور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

چه تعداد از داوطلبان پشت سد کنکور می‌مانند؟

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،اظهار کرد: برای شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر ثبت‌نام کردند که با توجه به امکان شرکت داوطلبان کنکور‌های علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی در گروه زبان‌های خارجی و هنر برای یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب کارت ورود به جلسه صادر شد.

حضور بیش از ۵۶۵ هزار نفر در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی ۹۹

درباره گزارش نهایی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی گفت: ثبت نام در هشتمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور سال ۱۳۹۹ از پنجشنبه، ۲۰ شهریور آغاز شد و شنبه، ۲۹ شهریور به پایان رسید. 

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش ادامه داد: در مهلت اولیه «۲۰ تا ۲۹ شهریور» ۵۰۳ هزار و ۲۹ نفر در این آزمون ثبت نام کردند و آمار داوطلبان شرکت کننده در فرصت مجدد «۱ تا ۴ مهر» به ۵۶۵ هزار و ۱۶۴ نفر رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار