اردوغان، آمریکا را «چهره تاریک» پشت کودتای ترکیه خواند

رئیس‌جمهور ترکیه در چهلمین سالروز کودتای نظامی این کشور، آمریکا را به طرح‌ریزی این کودتای نافرجام متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه «ترکیه»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در اظهاراتی آمریکا را عامل پشت پرده کودتای ترکیه خواند.

او روز شنبه (دیروز) در چهلمین سالروز کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر ترکیه در همایشی در جزیره یاسی آدا که جزیره دموکراسی و آزادی‌ها نام‌گذاری شده است، گفت: هیچیک از کودتاهای نظامی در ترکیه قانونی، ملی و مشروع نبوده است. ما هیچ قدرتی را بالاتر از قدرت مردم نداریم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: محافل تاریکی که کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ میلادی را طراحی کردند بی‌تردید برای دوران پس از کودتا نیز طرح هایشان را آماده کرده بودند.

اردوغان گفت: هنگامی که خبر کودتای نظامی به واشنگتن رسید، برخی‌ها گفته بودند، بچه‌های ما باز هم موفق شدند. این سخنان نشانه چهره تاریکی بود که در پشت پرده کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر قرار داشت. بی‌تردید شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی نیز برخی‌ها منتظر بودند همان سخنان را تکرار کنند.

او با متهم کردن سران کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر به تلاش برای نابود کردن دستاورد‌های ملی و بومی کشورش گفت: امروز این موضوع را بهتر درک می‌کنیم که هدف آن اقدامات هموار کردن راه برای شبکه فتو (فتح‌الله گولن) بود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: شب کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی این موضوع به خوبی دیده شد که هنگامی که مردم بپا می‌خیزند، سلاح ها، توپخانه، رسانه‌های کودتاگران و حمایت بین‌المللی از کودتا به هیچ دردی نمی‌خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار