در دست ساخت بودن ۱۰۹۰ نیروگاه کیلوواتی برق در کشور

وزیر نیرو گفت: ۱۰۹۰ نیروگاه کیلوواتی برق در کشور در دست ساخت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، اردکانیان وزیر نیرو امروز در مراسم بهره برداری از سد سیاهوی سربیشه گفت: هم در دست ساخت بودن ۱۰۹۰ نیروگاه کیلوواتی برق در کشوراکنون ۱۳۱ نیروگاه مگاواتی با ظرفیت نصب شده ۸۲۳ مگاوات و همچنین ۳۹۰۰ نیروگاه کیلوواتی در ایران فعال است.

او با بیان اینکه ایران از حیث انرژی‌های خورشیدی و بادی، ظرفیت بالایی دارد که بهره برداری از آن‌ها سبب صرفه جویی در سوخت‌های فصیلی و مصرف آب و همچنین کاهش آلاینده‌ها می‌شود گفت: ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده برای استفاده در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بادی در کشور داریم که باید مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم.


بیشتر بخوانید: کلنگ عملیات اجرایی نیروگاه بادی درح به زمین زده شد


وزیر نیرو با اشاره به آغاز ساخت نیروگاه بادی درح سربیشه افزود: خراسان جنوبی ۳ نیروگاه مگاواتی بهره برداری شده با ظرفیت ۱۸ مگاوات دارد که امیدواریم هرچه زودتر با اجرایی شدن نیروگاه سربیشه، ظرفیت تولید برق بادی در استان به عدد قابل ملاحظه‌ای برسد تا بتوانیم برای صادرات هم از آن استفاده کنیم.

 اردکانیان گفت: در خصوص صادرات برق تولید شده در نیروگاه‌های بادی، به کشور افغانستان، مذاکرات ابتدایی خوبی با این کشور انجام شده که امیدواریم با شرایط مستقر شده در دولت جدید افغانستان، هر چه زودتر بتوانیم زمینه‌های همکاری با این کشور را فراهم کنیم.

او  همچنین با اشاره به در حال اجرا بودن ۵۷ طرح آب و انرژی با پیشرفت ۵۰ درصد در خراسان جنوبی افزود: اولویت این طرح‌ها در بخش آبرسانی و به ویژه آب شرب روستایی است.

وزیر نیرو در خصوص اجرای سند سازگاری با کم آبی درخراسان جنوبی نیز گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به این استان در مرحله بررسی‌های لازم و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در این طرح است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در بخش انرژی خراسان جنوبی نیز در شرایط نسبتا خوبی قرار داریم افزود: تنها نیروگاه زغالسنگ سوز کشور در طبس خراسان جنوبی در حال سرعت گرفتن برای ساخت است که در آینده شاهد نقش این نیروگاه در فعال کردن بخش معدنی و اشتغال خواهیم بود.

او در خصوص راه آهن زاهدان - بیرجند نیز گفت: بعد از توافقی که با فدراسیون روسیه برای استفاده از وام ۵ میلیارد دلاری دولتی صورت گرفت، طرح‌هایی را برای استفاده از این وام پیشنهاد دادیم که یکی از این طرحها، راه آهن زاهدان – بیرجند است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران این طرح را تصویب و به روسیه منتقل کرده است.

وزیر نیرو افزود: گرفتن تسهیلات برای طرح ساخت راه آهن زاهدان – بیرجند در حال پیگیری با وزارت اقتصاد و دارایی روسیه است و امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید بتوانیم قدمی اساسی برای این طرح برداریم.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار