بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت نهم)

شطرنج جهان، در طول قدمت خود، استعداد‌های برتری را به دنیا معرفی کرده است.

بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت نهم)به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شطرنج رشته‌ای خاص و با علاقه مندانی از طیف‌های گوناگون است. این رشته حیرت انگیز، به توان فکری و تمرکز بالایی احتیاج دارد. تا به حال در سری گزارش‌های "بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید "، به معرفی ۸ نفر از موثرترین شطرنج بازان تاریخ پرداختیم. در این گزارش یک شطرنج باز آمریکایی را معرفی خواهیم کرد که به احتمال زیاد برای مخاطبین، نامی آشنا دارد.

بر اساس ادعای بسیاری از صاحب نظران، پل مورفی آمریکایی احتمالا بزرگترین شطرنج باز تاریخ این رشته است؛ البته اندیشمندان این حوزه معتقدند اگر این بازیکن آمریکایی، شطرنج را به عنوان یک حرفه دنبال می‌کرد، قطعا این ادعا صحیح و بدون تشکیک بود.

پل مورفی شطرنج را تنها با نگاه کردن یاد گرفت. او در کودکی با دیدن بازی اعضای خانواده‌ی خود، شطرنج را فرا گرفت و جالب آن که با سرعت زیادی، در سن ۹ سالگی، به عنوان یکی از بهترین شطرنج بازان ایالتی به نام نیواورلئان، معرفی شد.

مورفی در سال ۱۸۴۶، با جنرال وینفیلد اسکات، بازی کرد؛ نکته‌ی قابل توجه آن است که به هنگام معرفی مورفی به اسکات به عنوان حریف، او تصور کرده بود مورد تمسخر قرار گرفته است؛ اما مورفی در دو بازی به راحتی اسکات را مغلوب کرد، البته در بازی دوم بعد از تنها ۶ حرکت، می‌توان بازی را تمام شده دانست.

مورفی مستعد آمریکایی، زمانی که ۱۲ سال داشت، توانست استاد شطرنجی مجارستانی به نام یوهان لونتال را در ۳ بازی شکست دهد، این در حالی اتفاق افتاد که لونتال آن بازی‌ها را اتلاف وقت می‌دانست!

در سال ۱۸۵۷، مورفی در نخستین همایش شطرنج در آمریکا، حضور پیدا کرد و به راحتی برنده شد؛ این گونه بود که مورفی به عنوان قهرمان شطرنج در آمریکا، شناخته و معروف شد.

مورفی یک حقوق دان بود؛ اما برای پرداختن به حرفه‌ی خود بسیار جوان بود؛ به همین دلیل به اروپا سفر کرد. تا سال ۱۸۵۸، تمامی استادان شطرنج انگلیسی به جز استانتون را مغلوب کرد. البته استانتون تنها به این دلیل شکست نخورد که، بعد از دیدن بازی‌های مورفی، حاضر به رویارویی با او نشده بود!

مورفی پس از این شاهکار، به فرانسه سفر کرد. در فرانسه، آدولف اندرسون، برترین شطرنج باز اروپا را که به بیماری سختی مبتلا بود و رنج می‌کشید را شکست داد. این بازی با نتیجه‌ی ۷ برد، ۲ باخت و ۲ مساوی به سود مورفی پایان یافت. در نهایت این گونه بود که پل مورفی جوان در سن ۲۱ سالگی، قوی‌ترین شطرنج باز جهان، نام گرفت.

پس از کسب این عنوان بزرگ، مورفی جوان به زادگاهش بازگشت و عجیب آن که شطرنج را کنار گذاشت. پس از این کناره گیری تنها در چند بازی مناسبتی، حضور پیدا کرد. اینجا ایده‌ی صاحب نظران تا حد زیادی درست به نظر می‌رسد؛ اگر مورفی شطرنج را به عنوان حرفه دنبال می‌کرد، احتمالا پیروز شماره یک در جهان محسوب می شد.

گفته شده است مورفی به احتمال زیاد، با استعدادترین شطرنج بازی است که تا کنون پا به چهان گذاشته است؛ مورفی به لحاظ شیوه و تئوری بازی، سال‌های بسیاری از زمان خود، پیش بود.


بیشتر بخوانید : بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت هشتم)


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار