قائم مقامی: بسیاری از کارهای نیمه تمام خود را در دوران قرنطینه انجام دادم/ اخبار را از کانال‌های رسمی دنبال کنیم

احسان قائم مقامی، استاد بزرگ و کاپیتان تیم ملی شطرنج کشورمان از کیفیت روز‌های قرنطینه و مسائل پیرامون آن گفت.

احسان قائم مقامی، کاپیتان تیم ملی شطرنج کشورمان، در گفتگو با خبرنگار حوزه شطرنج باشگاه خبرنگاران جوان، از احوال روز‌های تعطیلی که در قرنطینه گذشت، گفت: سال ۹۹ بسیار متفاوت شروع شد. این موضوع مبتنی بر تصمیمات شخصی خودم و اقتضاء شرایط بود که ایجاب می‌کرد سبک متفاوتی را در پیش بگیرم. در این ایام رفت و آمد‌ها را به کلی لغو کردم و سعی می‌کنم با تمرکز بر کار‌ها در منزل اوقات را سپری کنم.

استاد بزرگ شطرنج کشورمان که چند ماهی است طعم شیرین پدر بودن را چشیده، ادامه داد: البته دخترم، مقدار زیادی از وقت من را به خود اختصاص داده است. در ایام قرنطینه، کار‌های نوشتاری را به پایان رساندم و مطالعه کردم. در واقع، سعی کردم کار‌هایی را که در دست داشتم به پایان برسانم.

قائم مقامی افزود: یک فرصت بسیار خوب بود تا بتوانم کار‌های پراکنده را به صورت تجمیعی به انجام برسانم، فرصتی که احتمالا در حالت عادی نمی‌توانست دست بدهد.

قائم مقامی: با اتمام قرنطینه، بعضی پیام‌های مثبت این دوران را فراموش نکنیم

قهرمان شطرنج کشورمان تصریح کرد: درباره اهدافم، موفق شدم برنامه ریزی متفاوتی را داشته باشم. وجه تمایز روز‌های تعطیلی که در قرنطینه گذشت برای من، زمانی بود که به فکر کردن اختصاص دادم. این اتفاق مثبت را به فال نیک می گیرم، چرا که یک حس تحول درونی به من دست داد و متوجه شدم چقدر ارزشمند است زمان‌های را که می‌توان بدون دغدغه یا با دغدغه کم و با سطح تمرکز بالاتر به فکر کردن اختصاص دهیم.

کاپیتان تیم ملی شطرنج کشورمان اضافه کرد: سعی کردم بسیاری از کار‌های نوشتنی ام را انجام دهم و مقداری بیشتر از سایر اوقات به مطالعه پرداختم. موفق شدم بسیاری از کار‌های نیمه تمام یا معوق را انجام دهم. همچنین تماشای فیلم‌های سینمایی و مطالعه کتب منتخب جدید را در برنامه ام قرار دادم. روی افتتاح مدرسه شطرنج آنلاین خودم که در آن از تخصص بهترین اساتید و مربی‌های ایران بهره خواهیم گرفت، کار کردم. تاسیس چند شعبه جدید از مدارس شطرنج، در نقاط گوناگون کشور را در دستور کار گذاشتم و البته توانستم مدت بیشتری را هم به افکار آزاد و تحولات مورد نظر خودم از درون اختصاص دهم.

احسان قائم مقامی درباره‌ی چگونگی پیگیری فعالیت حرفه‌ای خود در ایام قرنطینه این طور توضیح داد: هر روز مقداری از وقت خود را برای پیگیری وقایع روز دنیای شطرنج، اختصاص می‌دهم، در کنار آن زمانی را با بازی‌های آنلاین شطرنج سپری می‌کنم تا از فضای بازی‌ها دور نمانم. بازی‌های تمرینی را در برنامه قرار دادم، ضمن این که در کنار همه‌ی فعالیت‌هایی که برشمردم، بخش قابل توجهی به فعالیت‌های مربوط به شطرنج اختصاص داشت. تمرین‌ها را به صورت کنترل شده با میزان کمتری از وقت دنبال کردم.

احسان قائم مقامی، از عملکرد خود در رعایت نکات توصیه شده در روز‌های خاصی که سپری می‌شود، ابراز رضایت کرد و گفت: فکر می‌کنم عزم من و خانواده ام، خیلی جدی بود و به خوبی موارد توصیه شده را رعایت کردیم. در مجموع تا حد امکان، از هر نوع سفر غیر ضروری درون شهری پرهیز کردیم، حتی دفعات مراجعه برای خرید را به حداقل رساندیم. واقعا تلاش خود را به کار گرفتیم تا در کنار تمام مردم عزیز، سهمی در کمک به بهبود شرایط داشته باشیم. به نظرم این نوع عملکرد، وظیفه‌ی همه است، برای اهمیت روح و جان انسان‌ها و تلاش‌هایی که در این روز‌ها صورت می‌گیرد.

قائم مقامی: با اتمام قرنطینه، بعضی پیام‌های مثبت این دوران را فراموش نکنیم

قائم مقامی ادامه داد: فکر می‌کنم حداقل موضوعی که باید مورد توجه قرار داد؛ سختی‌هایی است که کادر درمان و پزشکی، این روز‌ها تجربه می‌کنند که البته بسیار قابل احترام است. فقط کافی است سعی کنیم برای لحظاتی، خودمان را در جایگاه آن‌ها تصور کنیم، که حتی تصورش هم کار آسانی نیست. حس‌های ناخوشایند در شرایط سخت، برای بسیاری از هم وطنان ما اتفاق افتاده است و کادر درمان مانند فرشتگانی، مشغول حمل این بار سنگین هستند. این موضوعات ارزش تامل را دارد و وظیفه داریم با رعایت موارد بهداشتی و پروتکل‌های تدوین شده، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از سفر‌های غیر ضروری در شهر، حداقل یاری را به دوستان در خط مقدم مبارزه با کرونا، برسانیم. امیدوارم با جدی گرفتن توصیه‌ها، آینده‌ای بهتر در انتظار تمام مردم باشد. ان شاءالله با احوالات بهتری زندگی کنند و دامنه‌ی آسیب‌ها به حداقل ممکن تنزل پیدا کند.

استاد بزرگ شطرنج کشورمان میزان مشارکت مردم در کمک به مبارزه با ویروس کرونا را نسبتا خوب دانست و تصریح کرد: حقیقتا رفتار‌های متفاوتی را شاهد بودم؛ از یک سو ناراحت و از سویی دیگر بسیار خوش حال هستم. ناراحتی من به دلیل رفتار‌های عجیب عده‌ی کمی از افراد در این دوران است، که بسیار جای تامل دارد، از این جهت که چقدر جامعه انسانی نیازمند تلاش و پرورش است. در کشورمان شاهد گذشت بسیار عجیب بعضی افراد هستیم، افرادی که در سطح بالا موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و به طور واقعی، عزم اجتماعی، مسئولیت پذیری و رفتار درست شهروندی را معنا کردند. در شرایط اقتصادی نسبتا سخت، نمونه‌هایی از رفتار‌های خیلی قشنگ و متعالی را شاهد بودیم که تحسین برانگیز بود. به بعضی از افراد غبطه خوردم که تا چه حد، با آگاهی محوری، نگاه بلند و اهمیت دادن به جامعه انسانی در جامعه خود تاثیر مثبت می‌گذارند و هوشیارانه عمل می‌کنند. به نظرم در مجموع، رعایت مردم قابل قبول بود. متاسفانه عده‌ی کمی که خیلی این موضوع را جدی نگرفتند، لطمات بسیار جدی به جامعه و افرادی که رعایت حداکثری داشتند، زدند.

قائم مقامی افزود: رفتار‌های ناصحیح، همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فکر می‌کنم در مجموع میزان رعایت مردم خوب بود، اما باید بهتر شود.

او تصریح کرد: باید سعی کنیم در این شرایط به گروه‌های آسیب پذیر جامعه توجه بیشتری داشته باشیم. بهتر است این گروه‌ها شناسایی شوند تا در مواقع لزوم و اضطرار، به طور گسترده‌تر و درست تری بتوانیم آن‌ها را حمایت کنیم. شاید در برهه‌ای، مسامحه باعث شود بعضی موضوع را جدی نگیرند. بهتر است نظرات و توصیه‌ها، هم سو و یکپارچه باشد. امیدوارم بتوانیم در کار‌های گروهی، یکپارچگی بیشتری را به وجود بیاوریم. تلاش همه عوامل امر، بسیار قابل تحسین و توجه بود. متولیان دغدغه مردم را داشتند و همچنان سعی می‌کنند با آگاهی بخشی، شرایط را بهبود ببخشند، این اتفاق جای تشکر دارد.

قائم مقامی: با اتمام قرنطینه، بعضی پیام‌های مثبت این دوران را فراموش نکنیم

قائم مقامی از همه خواست اخبار را از کانال‌های رسمی دنبال کنند و گفت: استفاده از اخبار سطح چندم و از مبادی غیر رسمی، باعث انتقال مطالب غیرواقع و باعث تاثیرات منفی بر جامعه می‌شود.

او پیش بینی درباره آینده شرایط موجود را در دو سطح دانست و تصریح کرد: پیش بینی باید در دو سطح صورت بگیرد، اول برای کشورم و دوم برای آینده‌ی دنیا، چرا که این روز‌ها در صحبت‌های اندیشمندان، تامل بسیاری داشته ام. متاسفانه در دنیا اتفاقات خوبی رخ نداده است. باوری عمومی ایجاد شده است که اهمیت انسان در دنیا، برای برخی دولت‌ها به شدت تنزل پیدا کرده و جریان سرمایه داری لطمات غیرقابل جبرانی را به این جریان زده است. یک دره عمیق بین ارزش‌های انسانی و اهداف این دولت‌ها به وجود آمده که متاسفانه برای مردم آن‌ها، کاملا قابل رصد و تشخیص شده است. انسان‌ها، نیاز‌ها و تعالی آن‌ها برای این گونه دولت‌ها، اهداف عالی به شمار نمی‌آیند. متاسفانه در تلاش هستند مردم از هم دور باشند و قدرت پیدا نکنند، جانشان بی اهمیت باشد، رسیدگی و تامین اجتماعی برای آن‌ها ایجاد نشود. امیدوارم در کشور ما، با اهداف عالی و منابع بی شماری که وجود دارد، شرایط بسیار بهتری را تجربه کنیم.

قائم مقامی ادامه داد: جمعیت در کشور ما جوان است. خدا را شکر در مقابل بیماری کرونا، با این سطح از فراگیری، در مجموع شرایط عجیبی نبود و روند خوبی دارد. به سمت کنترل پیش می‌رویم و به نظرم با رعایت‌های گسترده تا چند هفته آینده، شرایط کاملا کنترل می‌شود. البته این پیش بینی کاملا شماتیک است و بهتر است من در این باره، تحلیل علمی ارائه ندهم، چرا که محلی از اعراب نخواهد داشت و به خودم اجازه نمی‌دهم در این حیطه وارد شوم. طبق اخباری که رصد می‌کنم و روند عمومی که شاهد هستیم، به این باور رسیدم که کشورمان در صورت رعایت درست، به زودی کرونا را کنترل می‌کند و ضریب آسیب ویروس تا حد زیادی کم خواهد شد.

قائم مقامی: با اتمام قرنطینه، بعضی پیام‌های مثبت این دوران را فراموش نکنیم

قائم مقامی افزود: این دوران، پیام‌های بسیار مهمی داشت، که باید در خاطر بماند و فراموش نکنیم. به روح و جسم خود، اهمیت دهیم. با برنامه ریزی درست، ارزش تن، سلامت و زندگی خود را بیشتر بدانیم. شاید این بحران باعث شود، سبک زندگی سالم‌تر و بهتری را در افراد مشاهده کنیم. شاید به طبیعت، لطمه کمتری بخورد، انسان‌ها زمان بیشتری به مطالعه اختصاص دهند، به ارزش آگاهی بیشتر واقف شوند و سعی کنند بسیار علمی‌تر و درست‌تر با مسائل مواجه شوند.

او گفت: از آن جا که به نظر من افراد بسیار به ارتباط احتیاج دارند، خیلی مهم است گرما، شور و شوق خودمان را بروز دهیم و به یکدیگر هدیه کنیم. فکر می‌کنم با پایان قرنطینه و بازگشت به شرایط عادی، به دیدار عزیزانم بروم، رفت و آمد‌ها را گسترش دهم و ارتباط انسانی کارآمد را ایجاد کنم. این موضوع را بسیار مهم می‌دانم. به نظرم باید کتاب‌های بسیاری از آموخته‌های این دوره نوشت، مسائلی که باید در گذشته به آن‌ها فکر می‌کردیم، اما ظاهرا تنها به تلنگر احتیاج داشتیم. زندگی من با این اتفاق واقعا تغییر کرد، در این دوره متوجه شدم چقدر با غفلت زندگی می‌کنم و باید از وقت استفاده بهتری داشته باشم. بعد از این دوره و بازگشت به روال عادی، سعی می‌کنم بسیاری از اشتباهاتی را که قبلا غلط نبودند و بر اساس روتین عادت‌های رفتاری و اقتضائات ارتباطات حاکم انجام می شد، اجتناب کنم و وقتم را با کیفیت به فعالیت‌های ارزشمند، اختصاص دهم.


بیشتر بخوانید :قائم مقامی: برای شکست کرونا باید مردم متحد شوند +فیلم 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار