بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت هشتم)

در قسمت جدید از سری گزارش‌های اعجوبه‌های تاریخ شطرنج، شطرنج بازی روسی را معرفی خواهیم کرد.

بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت هشتم)به گزارش خبرنگار حوزه شطرنج باشگاه خبرنگاران جوان، علاقه‌مندان و کسانی که در هر رشته‌ای فعالیت می‌کنند؛ تمایل دارند با تاریخ آن رشته و افرادی که در آن نام آور بوده اند و به نوعی نامشان با آن حوزه گره خورده است؛ آشنا شوند و از کم و کیف زندگی حرفه‌ای و رویداد‌هایی که رخ داده است؛ مطلع شوند.

در گزارش‌های سریالی بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ، تا الان ۷ شطرنج باز تاریخ ساز را معرفی کرده و خلاصه‌ای از فعالیت آن‌ها در تاریخ صفحه سیاه و سفید شطرنج را مرور کردیم.

در این قسمت، شطرنج بازی روس را معرفی خواهیم کرد.

بتوینیک، موفق شد مدت زمانی حدودا ۱۵ ساله عنوان قهرمانی جهان را برای خود حفظ کند تا سال ۱۹۶۳ که در نهایت مغلوب شد و عنوان خود را واگذار کرد.

میخائیل بتوینیک، به عنوان یک شطرنج باز، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری، در برپایی مسابقات قهرمانی جهان شطرنج در پایان جنگ جهانی دوم داشت.

از دیگر نکات قابل توجه درباره زندگی حرفه‌ای این شطرنج باز روس، آن است که مربی تعدادی از شطرنج بازان برتر تاریخ بوده است. آناتولی کارپوف، گری کاسپاروف و ولادیمیر کرتمنیک، از شاگردان باتوینیک بوده اند.

میخائیل نیز شطرنج را زمانی فرا گرفت که ۱۲ ساله بود و همان سال هم در مسابقات شطرنج مدرسه‌ای که تحصیل می‌کرد، قهرمان شد.

در سال ۱۹۲۵، یک بازی نمایشی برگزار شد که شطرنج باز کوبایی هم زمان با چند نفر مشغول به بازی بود؛ میخائیل موفق شد در آن بازی، کاپابلانکا بزرگ را مغلوب کند.

میخائیل ۲۰ ساله در سال ۱۹۲۵ با امتیاز ۵ از ۱۳، یکی از بیست قهرمان شطرنج اتحاد جماهیر شوروی شد. این موفقیت از این نظر حائز اهمیت است و افتخاری بزرگ محسوب می‌شود که پیروزی میخائیل، در برابر تعداد زیادی از مستعدین شطرنج به دست آمد که در شوروی پرورش یافته بودند.

پس از این موفقیت، میخائیل با شطرنج بازی به نام فلور تساوی کرد؛ فلور در آن برهه اصلی‌ترین نامزد ربودن عنوان قهرمانی جهان از آلخین بود.

در میانه دهه ۱۹۳۰ میخائیل موفق شد جایگاه خود را مقابل بزرگترین شطرنج بازان جهان، حفظ کند و تقریبا بیشتر بازی‌ها و تورنمنت‌ها را با کسب رده‌های برتر، به سرانجام رساند.

جنگ جهانی دوم مانعی برای میخائیل شد و نتوانست آلخین را به مبارزه بطلبد؛ اما در آغاز دهه ۱۹۴۰ موفق شد حق مبارزه و بازی با با الکساندر آلخین را به دست آورد؛ این امیتاز در سایه غلبه کردن بر مطرح‌ترین شطرنج بازان اتحاد جماهیر شوروی و دست یابی به عنوان قهرمان مطلق اتحاد جماهیر شوروی، به دست آمد؛ اما باز هم میخائیل موفق به رویارویی با آلخین نشد، چرا که آلخین در سال ۱۹۴۸ رخت از جهان بربست.

در ادامه و در همان سال ۱۹۴۸، میخائیل جدیدترین عنوان قهرمانی جهان را با کسب ۱۴ امتیاز از ۲۰ به دست آورد و البته مقابل چهار نفر از برجسته‌ترین شطرنج بازان سراسر جهان به این عنوان دست یافت.

در ادامه میخائیل برای دفاع از عنوان خود تنها موفق به حفط تساوی مقابل برنشتاین و اسمیسلوف شد و سرانجام در برابر اسمیسلوف و در سال ۱۹۵۷ مغلوب شد. هرچند میخائیل بازی برگشت را با پیروزی تمام کرد، اما در سال ۱۹۶۰ مغلوب میخائیل تال شد.

میخائیل مجددا در بازی برگشت مقابل تال پیروز شد و در نهایت با فراز و فرود فراوان، در سال ۱۹۶۳ مغلوب تیگران پتروسیان شده و عنوان قهرمانی جهان را به او واگذار کرد.

شطرنج باز روس، سه سال بعد و در ۱۹۷۰ با بازی‌های رقابتی شطرنج خداحافظی کرد و فعالیت پرورش شطرنج بازان جوان کشورش را آغاز کرد؛ البته در توسعه برنامه‌های کامپیوتری شطرنج هم تلاش‌های فراوانی داشت.


بیشتر بخوانید : بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ را بشناسید (قسمت هفتم)


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار