ذخیره آب بزرگترین سد استان بوشهر ۴۷ درصد افزایش یافت

آب ذخیره شده در پشت سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سد استان بوشهر ۴۷ درصد افزایش یافته است.

ذخیره آب بزرگترین سد استان بوشهر ۴۷ درصد افزایش یافتبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در نشست بررسی عملکرد تأسیسات سد رئیسعلی دلواری و آمادگی برای سیلاب‌های احتمالی در فصل زمستان  گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر اکنون، ۲۹۳ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد وجود دارد در حالی که در زمان مشابه پارسال این میزان ۱۵۳ میلیون مترمکعب بوده است.

علی محمدی با اشاره به اینکه ۱۱۱ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده مربوط به سال آبی جاری است، افزود: از مهر امسال تاکنون ۵۴ میلیون مترمکعب از آب این سد برای تامین نیاز‌های کشاورزی و زیست محیطی رهاسازی شده و ۶ میلیون مترمکعب نیز تبخیر و در زمین نشت کرده‌است.

او ادامه داد: رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سد استان بوشهر با حجم مخزن ۶۹۵ میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است که امیدواریم در صورت تحقق بارش‌های زمستانی و آبگیری سد، بخش کشاورزی در فصل تابستان آینده مشکل خاصی نداشته باشد.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز درباره بند سنگی-ملاتی محور ۱۴ شبانکاره گفت: این بند با هدف کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل رسوب و آبخیزداری در دست ساخت است.

جمشید تویل افزود:  این بند باعث حفاظت و جلوگیری از بروز خسارت سیلاب به شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره می‌شود.

او ادامه داد: تاکنون در زمینه ساخت جاده دسترسی، تجهیز کارگاه، خاکبرداری پی و بدنه، هفت هزار متر مکعب اجرای سنگ و ملات، ساخت حوضچه آرامش و بتن ریزی بخشی از شوت سرریز فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

تویل، پیشرفت  بند محور ۱۴ شبانکاره را ۶۵ درصد عنوان کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز آن ۷۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

او بیان کرد: این طرح در مدت ۱۲ ماه به دست پیمانکاران بومی استان بوشهر اجرا می‌شود.

سد مخزنی رئیسعلی دلواری در بخش شبانکاره دشتستان و در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی بوشهر قرار دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریدونی
۰۸:۵۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
دو نکته درباره آمارهای فوق:
1. 293 میلیون مترمکعب آب از حجم کلی مخزن 695 میلیون مترمکعبی سد رئیسعلی دلواری می شود 42 درصد نه 47 درصد. نیاز است تیتر خبر اصلاح شود
2. مدیرعامل آب منطقه ای استان میزان آب مدت مشابه سال قبل را 153 میلیون مترمکعب اعلام نمود درصورتیکه در بهمن ماه سال 97 بنا به اظهار مدیرعامل سابق آب منطقه ای این رقم 213 میلیون مترمکعب اعلام شده بود. لطفا لینک زیر را نگاه کنید
http://www.iribnews.ir/fa/news/2356649/
و اما در انتها از آب منطقه ای استان سوالی مطرح است: اکنون با این وضعیت خوب ذخیره آب سد آیا شبکه آبیاری شبانکاره هم در سال آبی جاری از آن بهره خواهد برد یا کشاورزان بخش شبانکاره از آب سد محروم خواهند ماند؟