۱۹ درصد سیلاب سامانه بارشی اخیر در سازه‌های آبی بوشهر ذخیره شد

۱۹ درصد سیلاب سامانه بارشی اخیر که از یکشنبه تا بامداد چهارشنبه فعال بود، در سازه‌های آبی بوشهر ذخیره شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: سیلاب‌های سامانه بارشی اخیر در این استان با استفاده از سازه‌های آبی و آبخیزداری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی بخوبی کنترل شد و نه تنها خسارتی نداشت بلکه میزان قابل توجهی از آن نیز ذخیره شد.

علی محمدی افزود: این سامانه حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب سیلاب در استان بوشهر ایجاد کرد که ۵۰ میلیون مترمکعب آن در سازه‌های آبی و آبخیزداری این استان ذخیره شد.

او ادامه داد: تاثیر مهم دیگر این سازه‌ها، ایجاد تاخیر در جاری شدن روان‌آب‌ها بود، که باعث کنترل سیلاب و کاهش مخاطره‌های آن شد.

 مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به تمرکز سامانه بارشی اخیر بر مرکز و جنوب استان عنوان کرد: پس از پایان بارش‌ها در استان، با توجه به تداوم بارندگی در استان فارس، این موضوع در اطلاعیه‌هایی به فرمانداران شهرستان‌های دشتی و دیر اعلام شد و با همکاری آنها، پیک سیلاب بدون بروز خسارت عبور کرد.

او ادامه داد: با توجه به سیلاب ورودی از استان فارس، ورود آب در ایستگاه قنطره رودخانه‌ مُند در استان بوشهر به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه رسید.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر درباره میزان آبگیری سد‌های استان بوشهر نیز گفت: سد رئیسعلی دلواری که تامین آب کشاورزی بخش‌هایی از شهرستان دشتستان را به عهده دارد در سامانه بارشی اخیر ۳۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره کرد.

محمدی بیان کرد: هم‌اکنون سد تنگ ارم با ذخیره ۴.۵ میلیون مترمکعب ۱۰۰درصد ظرفیت آن پر است و قادر به تامین آب منطقه تنگ ارم تا دو سال خواهد بود.

او افزود: همچنین سد اخند، با وجود تکمیل نشدن ۲۰۰ هزار مترمکعب سیلاب ذخیره کرده‌است و این سد تا پایان امسال به مرحله آبگیری کامل خواهد رسید تا آب آشامیدنی مناطقی از شهرستان عسلویه را تامین کند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: سد اَرغون دشتستان نیز پیشرفت خوبی دارد و در سال آینده برای حل مشکلات آب آشامیدنی شهر کلمه آبگیری می‌شود.

محمدی از شهروندان خواست  از تردد و توقف در حریم و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌ها خودداری کنند و به عشایر هم توصیه کرد در زمان سیلاب از اتراق و چرای دام‌های خود در مسیر‌های آبگیر و سیل خیز پرهیز کنند تا از بروز خطر و حادثه جلوگیری شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.