بثینه شعبان: سوریه برای مقابله با آمریکا با ایران و روسیه هماهنگ است

مشاور رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد آمریکا با قانونی موسوم به «قیصر» قصد به زانو درآوردن سوریه را دارد اما دمشق با متحدان خود برای مقابله با تهدیدات سیاسی و اقتصادی آمریکا هماهنگ است.

بثینه شعبان: سوریه برای مقابله با آمریکا با ایران و روسیه هماهنگ استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مشاور رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از تصویب قانون سزار (قیصر) در کنگره آمریکا و استفاده ابزاری از این قانون برای افزایش فشار‌ها بر دولت سوریه و متحدان آن به ویژه ایران و روسیه، تاکید کرد دمشق برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با تهران و مسکو هماهنگ است و سه کشور در این زمینه تدابیر ویژه‌ای دارند.

بثینه شعبان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به تصویب قانون سزار در کنگره آمریکا علیه سوریه گفت: قانون سزار، مجرمانه و ظالمانه بوده و حلقه‌ای از سلسله حلقه‌های اعمال فشار بر سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون است و دولت سوریه به شدت با آن مقابله خواهد کرد. قانون قیصر نیز مانند داستان حمله شیمیایی و کلاه سفید‌ها و موارد مشابه آن جعلی است. این قانون، ایران و روسیه را هدف قرار می‌دهد و متحدان سوریه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تدابیر ویژه‌ای دارند.

وی افزود: قانون سزار حاوی بند جدیدی علیه سوریه نیست و بخشی از آن به ایجاد جنگ روانی علیه ملت سوریه ارتباط دارد. افزایش نرخ دلار در سوریه ارتباطی به تصویب قانون سزار ندارد و این مسئله فقط با امور بانکی مرتبط است. تصویب قانون سزار با راهبرد فشار حداکثری علیه ایران و تحولات عراق و لبنان ارتباط دارد. سوریه برای اینکه در همه عرصه‌ها به خودکفایی برسد، تلاش می‌کند و قانون سزار بر اقتصاد سوریه هیچ تأثیری ندارد.

شعبان در ادامه گفت: دولت آمریکا گمان می‌کند از طریق اعمال فشار حداکثری می‌تواند سوریه را به عقب نشینی وادار کند و تصمیم سیاسی آن را به گروگان بگیرد. سوریه به مقابله با چالش‌ها عادت کرده و به عنوان نمونه، کارخانه‌های ساخت دارو در طول سال‌های گذشته در سوریه رونق بیشتری گرفته است. سوریه با متحدانش به ویژه روسیه و ایران برای مقابله با فشار‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا هماهنگ است.

این مقام سوری با اشاره به تحولات عراق نیز گفت: عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، سرسپرده و تابع آمریکا نبود و به همین خاطر آمریکا علیه او ایستاد. عبدالمهدی قرارداد‌هایی را با چین امضا کرد، گذرگاه بوکمال را بازگشایی و با معامله قرن مخالفت کرد، به همین خاطر مورد قبول آمریکا واقع نشد.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ضمن اشاره به تحولات کشور‌های آمریکایی جنوبی افزود:کشور‌های واقع در نیمکره جنوبی باید با همکاری کشور‌های نیمکره شمالی از زیر سیطره نظامی، سیاسی و استعماری آمریکا خارج شوند. در حال حاضر تحریم‌ها یکی از زشت‌ترین سلاح‌های جدید آمریکا برای تحت فشار قرار دادن سایر کشور‌ها به شمار می‌رود.

شعبان در سخنان خود به تحولات لبنان نیز اشاره و تصریح کرد: هر آنچه در لبنان اتفاق می‌افتد بر تحولات سوریه تأثیر می‌گذارد و عکس این مطلب نیز صحیح است. بحران اقتصادی در لبنان بر سوریه نیز تأثیر گذاشته ولی افزایش نرخ دلار در سوریه ارتباطی به بحران اقتصادی لبنان ندارد.

مشاور رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال تحولات کشورش و به ویژه پرونده آوارگان خاطرنشان کرد: آمریکا از بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان به خاطر استفاده از این پرونده به نفع محاسبات راهبردی اسرائیل و واشنگتن جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه از سیاست نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی در قبال تحولات سوریه انتقاد کرد و بیان داشت: سازمان منع اشاعه سلاح‌های شیمیایی پس از دروغ پردازی علیه دولت سوریه که تحت فشار آمریکا صورت گرفت، اعتبار خود را از دست داده است. ما همچنین از موضع کویت و حمایتش از قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه خارج از توافق با دمشق متأسفیم.

این مقام ارشد سوری به جنگ ادلب نیز اشاره کرد و گفت: نبرد ادلب عملا آغاز شده و نیروی هوایی روسیه در این نبرد از ارتش سوریه پشتیبانی می‌کند. جنگ در ادلب با استناد به مواضع نظامی متوقف می‌شود یا ادامه پیدا می‌کند و این جنگ هیچ ارتباطی با تحولات لیبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه سوریه امکان تنظیم دادخواستی بین المللی علیه آمریکا را به دلیل غارت نفت سوریه بررسی می‌کند، تصریح کرد: سوریه جستجوی نفت و گاز سوریه را در دریای مدیترانه با کمک شرکت‌های روسی آغاز کرده است.

شعبان در مورد امکان از سرگیری روابط دمشق با ریاض نیز گفت: از سرگیری روابط سوریه با عربستان به صورت جدی مطرح نشده و هنوز در قالب اظهارنظر باقی مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار