عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

برنامه درسی ملی به دانش آموز متفکر توجه ندارد

حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذو‌علم گفت: برنامه درسی ملی نیازمند بازنگری است چرا که نگاه بلندی به دانش آموز فکور و دشمن شناس ندارد.

برنامه درسی ملی به دانش آموز فکور توجه نداردبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین‌ علی ذو‌علم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی بررسی مسائل آموزش و پرورش با عنوان سند اهداف دوره‌های  تحصیلی که در ساختمان کانون تربیت اسامی برگزار شد اظهار کرد: برای دستیابی به جامعه‌ای مطلوب باید نظام تعلیم تربیت مورد توجه قرار گیرد که در این میان برنامه درسی اهمیتی بسزا پیدا می‌کند و نمود اصلی برنامه‌ درسی در کتاب‌های درسی مشهود است البته برنامه درسی صرفا به کتاب‌ها حدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: برنامه درسی ملی به طور کامل اجرا نشده است اما نوید بخش اقدامات خوبی است که در نظام آموزشی آغاز شده است و باید در این میان تراز پژوهشی و شخصیت‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌های درسی بر این مبنا پیش رود.

ذوعلم تصریح کرد: اکنون برنامه درسی بر مبنای ساعت‌های شش گانه تبیین شده است و باید به این سوال پاسخ داد که چرا این برنامه‌ها بر مبنای حوزه‌های یادگیری یازده گانه نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در برنامه‌ درسی فعلی اهدافی همچون عقلانیت، ایمان، رشد علمی و معرفتی، پرداختن به رشد اخلاقی و ارتقای توانمندی‌ها عملی مورد توجه نیست در حالی که این اهداف در دوره‌های تحصیلی سند جامع،‌ ملی، ‌سند تحول و سند 20 ساله همچنین سیاست‌های ابلا‌غی مقام معظم رهبری وجود داشته است.

برنامه درسی فعلی مبتنی بر مبانی نظری تحول نیست

وی ادامه داد: در برنامه درسی فعلی از مبانی نظری تحول نام برده نشده است و بسیار محافظه کا‌رانه به این موضوع پرداخته‌ایم.

ذو‌علم گفت: در دوره اول ابتدایی عرصه اعتقادی و آشنایی با آموزه‌های اخلاقی پیشوایان دینی را نیاز داریم اما باید دید این برنامه چقدر در رفتار دانش آموزان تغییر ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در این سند نگاه بلندی به دانش آموز فکور، آگاه و دشمن شناس امروزی که جز نیازهای اساسی جامعه فعلی محسوب می‌شود، به چشم نمی‌خورد و گویی کار در اتاق‌های دربسته انجام شده و نگاه تقلیل گرایانه به جایگاه دانش آموز داشته است.

وی افزود: رئیس جمهوری این سند را ابلاغ نکرده بنابراین بهتر است چند تیم کارشناسی این سند را بررسی کنند چرا که اکنون پیوند گفتمانی با مبانی نظری تحول را نمی‌بینیم.

ذوعلم‌ بیان کرد: 10 چرخش اساسی در مبانی اساسی تحول وجود دارد که باید ببینیم آیا این چرخش‌ها در اهداف دوره‌های تحصیلی هم وجود دارند یا خیر و امیدواریم  افرادی که این سند را تصویب کردند بار دیگر در آن تجدید نظر داشته باشند.

گفتنی است قرار بود در این نشست از تصویب کنند‌گان برنامه درسی ملی و قانون‌گذاران در آموزش و پرورش حضور داشته باشند اما به دلیل تداخل جلسه‌ای این حضور محقق نشد و نقطه نظرات صرفا یک جانبه بیان شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یادگیری ، تحول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار