باشگاه خبرنگاران مشهد گزارش می دهد؛

نگاهی به زیر ساخت‌های زیارت با راه اندازی پژوهشکده زیارت

شهر مشهد به دلیل بارگاه ملکوتی آقا علی بن الموسی الرضا سالانه میزبان بیش از ۲۵ میلیون زائر است.

نگاهی به زیر ساخت‌های زیارت با راه اندازی پژوهشکده زیارتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛پژوهشکده زیارت یکی از مراکزی هست که به تازگی کارش را در چهار حوزه شروع کرده است.

  سید حمید موسوی مدیرکل فرهنگی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، در مورد روند کار پژوهشکده گفت: چهار گروه با عنوان اقتصاد و زیارت، جغرافیا و زیارت، فرهنگ و زیارت و جامع شناسی و زیارت تشکیل شده است که هر موضوعی ذیل این چهار گروه قرار بگیرد در گروه مختص به خود کار می شود و این دسته بندی باعث می شود که ما بتوانیم کار را به شکل منظم و حساب شده تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ رضوی محدودیتی برای نوع محصول و نوع محتوا و یا هر کار دیگر که بخواهد انجام بشود وجود ندارد.
 
 موسوی با بیان اینکه سامانه بانک اطلاعات حوزه فرهنگ رضوی یکی از پژوهش‌هایی است که در این پژوهشکده مورد تحقیق قرار گرفته است  افزود: درحوزه پژوهش و تحقیق هیچ محدودیتی وجود ندارد کسی از کشور دیگر هم بیاید و با پژوهشکده همکاری داشته باشد هیچ منع برای همکاری متقابل ندارد.
 
مدیر کل امور فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه طب الرضا که مختص امام رضا (ع) هست در این پژوهشکده مورد بررسی قرار می گیرد گفت: امام هشتم تنها امامی هستند که به صورت مکتوب پیرامون مباحث درمانی و پزشکی رساله ذهبیه را نوشته اند که ترجمه هم شده است و در پژوهشکده زیارت مورد تحقیق و پژوهش قرار می گیرد.
 
محمد قاسمی مسئول و محقق پژوهشکده زیارت درمورد چشم اندازه ۵ ساله پژوهشکده زیارت گفت: چشم اندازه تعریف شده برای این پژوهشکده افزایش کمی و کیفی منابع علمی و تخصصی برجسته و بنیادی و کاربردی در حوزه زیارت و گردشگری مذهبی است.

وی افزود: همچنین تقویت جایگاه علم میان رشته زیارت و گردشگری مذهبی یکی دیگر از چشم اندازه‌های این پژوهشکده است.
 

ایجاد این پژوهشکده برای حل معضلات زیارت است

علی رضا رشیدیان استانداری خراسان رضوی هم در این باره گفت: موضوع زیارت چه در توسعه زیر ساخت‌ها و امکانات مورد نیاز و چه در حوزه مسائل فرهنگی به عنوان یک نیاز جامعه بشری یکی از ضرورت‌ها بود که میبایستی در خراسان و در مشهد راه اندازی می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع زیارت اهمیت دارد و با توجه به مسائلی که در حوزه‌های مختلف تکنولوژی و حتی حوزه‌های خدمات رسانی به مردم نیازمند این بودیم که که یک مرکز داشته باشیم که پویا باشد و موضوع زیارت را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

استاندار خراسان رضوی همچنین در پاسخ به این که گردشگری زیارت یکی از مسائل مهم اقتصاد مقاوتی هست چه ایده‌هایی دارید که در این پژوهش‌ها به مرحله عمل برسند گفت: یکی از کار‌هایی که در این پژوهشکده و پژوهشکده‌ها خاص مورد نظر بوده که باید از این نظر خدارا شاکر باشیم این هست که این پژوهشکده یک پژوهشکده کاملا کاربردی هست.
 
رشیدیان افزود: ایجاد این پژوهشکده برای حل معضلات زیارت است در استانی که شاید بزرگترین محور در توسعه آن موضوع زیارت است بتواند از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی و حوزه علمیه برای حل معضلات پژوهشی در ارتباط با موضوع زیارت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: سه استان در کشور هستند که معاونت زیارت دارند که خراسان رضوی اول و قم و شیرازدوم و سوم هستند، تمام سازمان‌های زیر بنایی که وجود دارند میتواند از ظرفیت گسترده این پژوهشکده استفاده کنند.


پژوهشکده زیارت با اعتباری بالغ بر نوزده میلیارد ریال در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد کار خودش را آغاز کرده است، وجود پژوهشکده زیارت می تواند نه تنها در توسعه زیر ساخت‌های شهر مشهد بلکه زیر ساخت‌های کشور برای جذب توریست به داخل کشور و خارج نشدن ارز از کشور کمک کند به شرط آنکه پژوهش‌ها به مرحله عمل برسد و در حد یک پژوهش باقی نماند.

گزارش از اکرم آهوئی

انتهای پیام//ا. آ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار