قائم مقام تولیت آستان قدس مطرح کرد؛

طلب بیش از 3 هزار میلیارد تومانی آستان قدس رضوی از دولت

قائم مقام تولیت آستان قدس گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکاریم که آماده ایم این مطالبات را در قالب سهام دریافت کنیم.

فاز نخست زائر شهر تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛مرتضی  بختیاری در نشست خبری با خبرنگاران افزود:بدهی دولت به آستان قدس از مطالباتی است  که در زمان تولیت فقید پیگیری شده است و مراحل قانونی آن طی شده و ما منتظریم دولت تصمیم بگیرد و با وجود مشکلات انتظار نداریم پول نقد بپردازد.


وی گفت: کار ارزشمندی که با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی بدان توجه ویژه شد استفاده از ظرفیت‌های مردمی بود، ایشان مفاهیم جدیدی از خادم، خدمت و مخدوم را برای ما تبیین نمودند که مبانی نظری ارائه خدمات بر اساس الگوی جدید برای همگان مشخص شد.


قائم مقام تولیت آستان قدس افزود: یکی دیگر از طرح‌های موفقی که در حال اجراست، طرح زیارتی از مبدأ تا مبدأ است که مورد حمایت آستان قدس رضوی است و تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار زائر زیارت اولی به بارگاه منور رضوی مشرف شده‌اند.

بختیاری  تصریح کرد: توسعه خادمیاری در اردو‌های جهادی، ارائه خدمات رایگان پزشکان و متخصصان و کارآفرینی از دیگر مواردی است که در راستای محرومیت زدایی با قوت و قدرت ادامه دارد.
 
وی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی این آستان مقدس اظهارکرد: ما سهم خود در پروژه مشهد مال را واگذار کردیم و از منافع فروش آن برای انجام کار‌های عام المنفعه و ایجاد اشتغال پایدار نظیر احداث آزاده راه مشهد- چناران استفاده خواهیم کرد .
 
قائم مقام تولیت آستان قدس  افزود: هدف متعالی ما ورود آستان قدس به پروژه‌های بزرگ ملی برای افزایش امنیت و رفاه زائران است.

بختیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: در رابطه این موضوع بایستی با هماهنگی آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی استان نظیر استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد اصلاحات مصوبه صورت بگیرد.
 
وی افزود: مرتفع سازی در اطراف بارگاه منور رضوی و کاهش عرض شارستان و باغراه‌ها مورد تأیید نمی‌باشد و هرگونه اصلاحات نباید در تعارض با معماری اماکن متبرکه که جزء آثار فاخر تمدن اسلامی است، باشد.


قائم مقام تولیت آستان قدس با بیان اینکه منابع مالی و درآمد‌های آستان قدس رضوی از عواید موقوفات و نذورات مردم است، گقت: اگر تکیه ما بر اساس حساب و کتاب و داشته‌های مالی آستان قدس باشد به آن اندازه‌ای نیست که مشکلات و معضلات تمام محرومان و مستضعفان را برطرف کنیم.

بختیاری افزود: دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در حوزه‌های جذب خادمیاران برای ارائه خدمات به محرومان و مستضعفان، ترویج و توسعه فرهنگ رضوی و توسعه وقف و نذر در مراکز استان‌ها تشکیل شده و ما در آغاز راه هستیم.
 
وی  تصریح کرد: تحولی که بناست به همت آستان قدس رضوی در کشور به وقوع بپیوندد نیازمند سازماندهی قوی است که با عنایت امام رضا (ع) و کمک مردم عملیاتی خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس گفت: در حال حاضر ۵۵ هزار نفر در سراسر کشور برای خادمیاری ثبت نام نموده‌اند و در عرصه خدمت رسانی به محرومان و مستضعفان در محل مورد سکونت خود به نام مبارک امام رضا (ع) گره گشایی می‌کنند.


بختیاری با بیان اینکه در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴، بیست و پنج درصد افزایش نذورات داشتیم افزود: بهترین ارزیابی‌کننده و قضاوت کننده خود مردم هستند. وقتی مردم خدمت را می‌بینند علی رغم تمام مشکلات اقتصادی این روند افزایشی را مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: تصریح کرد: ما در موقوفات هم چند پروژه عمده را آغاز کرده‌ایم که پروژه عظیم زائر شهر رضوی یکی از آنهاست.
 
قائم مقام تولیت آستان قدس افزود: این پروژه در ۳ فاز به ظرفیت ۲۰ هزار نفر اسکان در حال ساخت است که در سال ۹۶ فاز نخست آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم نیز ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.


بختیاری در پاسخ به سئوالی درباره انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد برای اعطای وام اشتغال به محرومان گفت: تفاهم نامه‌ای بین آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شده که از محل صندوق امداد ولایت تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان مناطق محروم و مستضعف تخصیص یابد .

وی گفت: یکی از مبانی سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی، تکیه به تولید ملی و توانمندی‌های داخلی است و این اقدام در جهت تحقق این مهم صورت می‌پذیرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس تصریح کرد: در حال حاضر ما در برخی روستا‌های شهرستان کلات نادری با روش‌های علمی از طریق کشت گلخانه‌ای و یا از طریق پرورش دام سبک وارد مقوله ایجاد اشتغال شده‌ایم.

به صورت تخصصی هلدینگ دامپروری آستان قدس رضوی آموزش را شروع کرده و به روستاییان دام سبک داده خواهد شد که در جهت توانمندسازی و محرومیت زدایی گام‌های موثر برداشته شود.


انتهای پیام// ف.غ

نشست خبری قائم مقام آستان قدس رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار