مراقب آسیب‌های مواد شوینده در خانه تکانی باشید

خانه تکانی به عنوان یکی از رسوم ایرانی‌ها در روز‌های پایانی سال، بعضا با استفاده نادرست از شوینده‌ها و پاک کننده، سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مراقب آسیب‌های مواد شوینده در خانه تکانی باشیدزهرا مومنی مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: استقبال از عید نوروز، باعث ایجاد روحیه‌ای شاداب و با طراوات در همه‌ی شهروندان می‌شود، اما آنچه باید دانست این است که گاهی در اثر رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشت، خانه تکانی منجر به بروز حوادثی می‌شود که سلامت افراد را مورد مخاطره قرار می‌دهد.

وی افزود: کمردرد و ناراحتی‌های اسکلتی و عضلانی، مسمومیت با مواد شیمیایی و مشکلات تنفسی (سوزش و خارش پوست)، از مهمترین حوادثی هستند که ممکن است هنگام خانه تکانی رخ دهد.

مومنی به خانم‌های خانه دار در این زمینه توصیه و هشدار‌هایی داد: استفاده مداوم از مواد شوینده و پاک کننده‌ها از جمله جرم گیر‌ها و مواد سفیدکننده، سوزش دایم چشم، آلرژی و حتی احتمال بروز سرطان را در زنان خانه دار افزایش می‌دهد.

وی، از ضرورت استفاده از ماسک و دستکش به هنگام مصرف شوینده‌های شیمیایی، وجود هواکش، باز گذاشتن پنجره‌ها و نیز دور شدن از محل حمام یا سرویس بهداشتی بعد از ریختن مواد شوینده به مدت ۳۰ دقیقه و مراجعه مجدد برای شست و شو را از جمله موارد قابل رعایت برای جلوگیری از بروز مسمومیت‌های شیمیایی عنوان کرد.

مومنی بیان کرد: افرادی که دچار آسم و آلرژی هستند، در هیچ شرایطی خود را در معرض مواد شوینده مواد قرار ندهند.

این مسئول بهداشت اظهار کرد: بانوان خانه دار از مخلوط کردن کردن مواد شوینده یا پاک کننده‌ها با مواد سفید کننده (جوهر نمک و وایتکس) جدا خودداری کنند چرا که باعث آزاد شدن گاز کلر شده و همین گاز می‌تواند برای چشم، پوست و ریه بسیار خطرناک باشد، به همین منظور پیشنهاد می‌شود از ترکیبات لیمو با جوش شیرین و یا سرکه و نمک استفاده کنند.

مومنی همچنین با اشاره به اینکه کودکان به علت کنجکاوی ممکن است در تماس با این مواد قرار بگیرند، گفت: بی‌دقتی و سهل انگاری در استفاده، نگهداری یا جابجا کردن مواد پاک کننده و سفید کننده کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: برای مراقبت از مسمومیت کودکان همواره باید پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله درب آن را بست، و محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کرد و هیچگاه این مواد را در ظروف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنند.

مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای استان فارس تصریح کرد: مصرف اتفاقی این مواد منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می‌شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می‌کند و والدین در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آن‌ها را وادار به استفراغ نکنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می‌شود، بلافاصله دهان کودک را شستشو دهید و همچنین کودک نباید آب بخورد؛ چرا که وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می‌شود، جذب آن سریعتر و وضعیت بدتر می‌شود، بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیر عمل رقیق‌سازی انجام شود و ارجاع هرچه سریع‌تر به پزشک یا تماس با اورژانس ضروری است.
انتهای پیام/ر

خطرات تنفسی استفاده از شوینده‌ها در خانه تکانی

برچسب ها: علوم پزشکی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار