شیراز؛

توصیه های ایمنی و بهداشتی برای خانه‌ تکانی شب عید

کمردرد و ناراحتی های اسکلتی و عضلانی، مسمومیت با مواد شیمیایی و مشکلات تنفسی، از مهمترین حوادثی هستند که ممکن است هنگام خانه تکانی رخ دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین احسان کارشناس واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهدای گمنام از جمله مراسم های زیبا و دیرینه نوروز در بین خانواده‌ های ایرانی به مراسم خانه‌ تکانی در روزهای پایانی سال اشاره کرد و اگفت: در کنار توجه به نظافت و آراستگی منزل در آستانه سال نو، اگر خانه‌ تکانی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی همراه نباشد، ممکن است تبدیل به مشکلات زیادی مانند کتف‌ درد، گردن ‌درد، کمر درد، مسمومیت، سوزش و خارش پوست دست  شود.
 
احسان افزود:جابجا کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول بهداشت حرفه ای را مهم ترین عامل ایجادکننده کمردرد است.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به کمردرد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روی زمین یا جابجا کردن آن ها، پشت خود را صاف نگاه داریم، زانوها را خم و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خود تکیه کنیم، این کار باعث می شود فشار ناشی از بار سنگین به جای کمر به مفصل ران منتقل شود و از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی به ویژه در عضلات کمر جلوگیری شود.
 
احسان بیان کرد: درد مچ دست به عنوان شایع ترین مشکل فیزیکی بانوان خانه دار است که مهم ترین علت آن شست و شوی زیاد بوده و در روزهای آخر سال، این نشانه ها بیشتر دیده می شود.
 
او  اختصاص روزهای بیشتر به خانه تکانی، تقسیم بندی نظافت خانه برای روزهای متعدد، کاهش فعالیت های شدید بدنی و اختصاص زمانی هم به استراحت و نرمش دست ها را از جمله روش های پیشگیری از بروز مشکلات مچ دست عنوان کرد.
 
احسان اظهار داشت: استفاده مداوم از مواد شوینده و پاک کننده ها از جمله جرم گیرها و مواد سفیدکننده، سوزش دایم چشم، آلرژی و حتی احتمال بروز سرطان را در زنان خانه دار افزایش می دهد.
 
کارشنارس واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهدای گمنام، استفاده از ماسک به هنگام مصرف شوینده های شیمیایی، وجود هواکش، باز گذاشتن پنجره ها و نیز خارج شدن از محل حمام یا سرویس بهداشتی بعد از ریختن مواد شوینده به مدت 10 تا 20 دقیقه و مراجعه مجدد برای شست و شو را از جمله موارد قابل رعایت برای جلوگیری از بروز مسمومیت های شیمیایی برشمرد.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.