موزه در گردشگری پایدار نقش مهمی ایفا می‌کند

دبیر انجمن موزه داران اصفهان گفت:موزه در گردشگری پایدار نقش مهمی ایفا می‌کند، گردشگر فقط از بنا بازدید نمی‌کند می‌توانیم از طریق موزه فرهنگ، تاریخ و تمدن خود را القا کنیم.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس نکویی با اشاره به وضعیت موزه‌های اصفهان اظهار داشت: موزه‌داران اصفهان علم و  دانش دارند اما از نظر مالی در مضیقه هستند، اگر موزه‌ای تصمیم به استانداردسازی به‌روز دارد با مسائل مالی مواجه می‌شود.

وی افزود: اغلب مردم با شاخصه‌های موزه‌داری کم و بیش آشنایی دارند، اگر دستگاه‌های دولتی ذیربط نقش حمایت به عنوان مالی در این مورد داشته و ردیف و بودجه فرهنگی برای موزه‌ها ایجاد کنند وضعیت بهتری رقم می‌خورد.

دبیر انجمن موزه داران اصفهان با بیان اینکه موزه‌ها مهم‌ترین مراکز فرهنگی و فرهنگ ساز هستند و حتی می‌توان به آن‌ها به عنوان یک دانشگاه نگاه کرد، تصریح کرد: موزه در گردشگری پایدار نقش مهمی ایفا می‌کند، گردشگر فقط از بنا بازدید نمی‌کند می‌توانیم از طریق موزه فرهنگ، تاریخ و تمدن خود را القا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر موزه شیء محور باشد و چند ویترین اشیا تلمبار نگهداری کند از بین می‌رود زیرا هر کدام شرایط نگهداری متفاوتی دارند؛ ولی ما در موزه‌ها می‌بینیم که در ویترین‌ها اشیاء منسوجات، کتاب‌های خطی و سفال همه یک جا هستند در صورتی که هر کدام شرایط نگهداری خاص خود را می‌خواهد؛ هرچند که موزه‌دار ما نیز چاره‌ای ندارد.

نکوئی تصریح کرد: حمایت نهادهای دولتی و ذیربط باید جزو وظایف آن‌ها شود موزه یک مرکز فرهنگی شهر است، موزه‌دار با حداقل‌ترین امکانات تاریخ و هویت ما را می‌شناساند پس باید حمایت شوند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 50 موزه با موضوعات مختلف در استان اصفهان داریم که اغلب دولتی هستند، خاطرنشان کرد: البته تعداد مجموعه‌دارن ما از موزه‌داران بیشتر است و 2 برابر موزه‌ها مجموعه‌دار داریم که از آن‌ها می‌توان چند موزه عالی خارج کرد.

دبیر انجمن موزه داران اصفهان اظهار داشت: از همین مجموعه‌داراها تعداد زیادی موزه خارج می‌شود که حتی غنای زیادی دارد حتی به گونه‌ای که موزه‌ای قوی‌تر از موزه لوور می‌توانیم داشته باشیم.

وی افزود: بیش از دو سوم در موزه لوور آثار مربوط به سایر کشورها است، یک تالار آن مربوط به کشور ما است و این در حالی است که در موزه ملی اصفهان که قرار است ریسباف شود می‌توانیم بی‌نهایت اشیا در معرض دید بازدید کنندگان قرار دهیم و این مبحث نیاز به حمایت بخش دولتی دارد.

 

انتهای پیام/م

 

موزه‌های اصفهان نیازمند استانداردسازی و حمایت‎ دولت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.