روستاهای خراسان جنوبی چشم به راه جرعه ای آب

قصه کاهش بارندگی در خراسان جنوبی داستان تلخی است که از یک دهه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد و هم اکنون به بحرانی ترین دوران خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛خشکسالی امسال،وارد بیستمین سال خود در خراسان جنوبی شده به طوری که کمبود بارندگی ها همچنان پیام خشکسالی ها را می دهد و لب های خشکیده این استان کویری،چشم انتظار ابرهای باران زا است.

با آغاز فصل زمستان بسیاری از استان های کشور شاهد بارش باران و برف هستند اما این ابرها مردمان کویر را همچنان چشم در راه گذاشته و نمی بارد.

 این روزها دیگر شعر زیبای "باز باران با ترانه" که در دبستان زمزمه می کردیم و در روزهای بارانی موجب خوشحالی کودکان می شد برای کودکان کویر به مفهومی غریب تبدیل شده است.

روستاهای استان چشم به راه جرعه ای آب


خراسان جنوبی چهارمین استان کم بارش کشور


خندان رو  مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛با بیان اینکه اقلیم خراسان جنوبی خشک و نیمه خشک است،گفت:خراسان جنوبی جزء استان های خشک کشور است که در حالت های پر باران نیز خشکسالی را دارد.

وی افزود:با وجود اینکه ۶۱ درصد از بارش های این استان در فصل زمستان است اما به دلیل کمبود بارندگی ها طی 20 سال گذشته این استان همه ساله خشکسالی های شدید و نیمه شدید را داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه در سال زارعی جاری شرایط خشکسالی همچنان در اکثر نقاط استان حاکم بوده است، بیان کرد:بیشترین میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری مربوط به شهرستان طبس با ۷/۲ میلیمتر و کمترین بارندگی در خور بیرجند با 0/0 میلیمتر بوده است.

خندان رو  اظهار کرد:وضعیت بارندگی نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی موجود را داشته باشند، گفت: مردمان این استان باید خود را با خشکسالی وفق بدهند و راهکارهایی را برای مصرف بهینه در پیش بگیرند.

 آمار بارندگی در استان نشان از این دارد که روستائیان خراسان جنوبی با بحرانی به نام "تشنگی" رو به رو هستند به گونه ای که خشکسالی های اخیر امان روستائیان استان را بریده است،در حال حاضر تعداد زیادی از روستاها چشم به راه جرعه ای آب هستند  اما  این خشکسالی ها هر روز بر تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی می افزاید.

روستاهای استان چشم به راه جرعه ای آب

به همین بهانه به سراغ مدیر امور آب و فاضلاب روستایی رفتیم تا از میزان آبرسانی به روستاهای نیازمند استان با خبر شویم. 

 

۱۵۴ روستا نیازمند آبرسانی شبکه ای در استان

صفوی نژاد مدیر عامل امور آب و فاضلاب روستایی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:براساس سرشماری سال ۹۵، یک هزار و ۷۴۹ روستا در استان به ثبت رسیده است که  از این تعداد ۸۳۱ روستا زیر ۲۰ خانوار  هستند و ۹۱۸ روستا نیز بالای ۲۰ هزار خانوار  هستند.

وی گفت :طبق آیین نامه های آب و فاضلاب استان اولویت با روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که این روستاها به ۴ سطح تقسیم می شوند که این برنامه ویژه آبرسانی به روستاهای راکد و فاقد راکد است.

مدیر عامل امور آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی  اظهار کرد: روستاهای فاقد راکد  که هیچ گونه شبکه های آبرسانی  در اختیار ندارند از طریق فرایند آبرسانی سیار  عملیات آبرسانی به این روستاها  صورت می گیرد.

صفوی نژاد با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۲۴ هزار و ۲۱۱ تانکر آب به روستاهای استان حمل شده است، گفت: در مجموع طی این مدت ۲۸۵ هزار و ۸۱۱ متر مکعب آب به این روستا ها حمل شده است.

وی  بیان کرد:بیشترین حجم آب آبرسانی  شده مربوط به شهرستان درمیان با ۵۹ روستا با ۹ هزار و ۱۳۷ متر مکعب بوده است.

مدیر عامل امور آب و فاضلاب روستایی، سرانه آبرسانی سیار به ازای هر نفر در شبانه روز را ۱۵ لیتر عنوان  کرد و گفت:  با این وجود حجم آبی که به روستاها آبرسانی می شود بیشتر از این میزان بوده و بنا به نیاز  و شرایط این میزان افزایش می یابد.

روستاهای استان چشم به راه جرعه ای آب

 

مرگ روستاهای مرزی


در سفر به روستای اسلام آباد شکری که در 57 کیلومتری سربیشه قرار گرفته است و از جمله روستاهایی است که مردمان آن با نبود آب دست و پنجه نرم می کنند به سراغ اهالی  رفتیم.

جوانی  که در کنار تانکر آب ایستاده بود گفت:پیش نیاز تمام این روستاها نبود آب شرب است و چون آب نیست بسیاری از جوانان ما روستا را ترک کرده اند و به مناطق مجاور و شهر رفتند.

کمی آن طرف تر پیرزنی که دبه ای را به دست داشت و به سمت تانکر می آمد هنگامی که به ما رسید گفت:خدا می داند گرسنه می شود خوابید اما تشنه نمی شود.

او گفت:حتی گاهی تانکر آب نیاز ما را فراهم نمی کند و با کمبود آب مواجه می شویم و برای تأمین آب خود  به روستاهای مجاور می رویم.حتی گاهی دو سه روز می گذرد و از آب خبری نیست و در انتظار رسیدن تانکر های آب هستیم و برای استحمام  مجبوریم به شهر برویم.

با توجه به بررسی های به عمل آمده و اعلام نظر کارشناسان،با وجود اینکه کم بارشی و پدیده خشکسالی سطح منابع آبی موجود را بسیار پایین آورده اما اگر آب موجود به درستی مصرف می شد،شدت بحران به این اندازه نبود.

 و اکنون مردم و مسئولان خراسان جنوبی جهت برون رفت از مشکلات  بی آبی و خشکسالی باید روش هایی را در پیش گیرند که  بتوانند با این مشکلات مقابله کنند زیرا پیش بینی نمی شود کمبود بارندگی ها به این زودی در این استان جبران و خشکسالی از این استان رخت بربند.

باید توجه داشت که اجرای طرح های آبیاری نوین و مدرن در رونق و توسعه بخش کشاورزی و بهره وری و بهینه کردن مصرف آب در این بخش ضرورت دارد و در کنار آن استفاده و کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی، الگوی کشت مناسب در هر منطقه به تناسب وضعیت آبی و خاکی، ارتقای دانش کشاورزان و مانند آن از دیگر ضروریاتی است که باید همزمان مورد توجه کشاورزان و مسئولان قرار گیرد.

گزارش:فاطمه غلامی

انتهای پیام/غ

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.