در نشست همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه مطرح شد؛

سربازان، ثروت عظیم ملی برای رشد کشور هستند/ مشکل نظام آموزشی کشور عدم اتصال آن به تولید و اشتغال است

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیرو‌های مسلح گفت: روزانه به طور میانگین بیش از هزار سرباز وارد نظام وظیفه شده و هزار نفر از آن خارج می‌شوند، باید به این تعداد از جوانان کشور که در سراسر کشور هم پراکنده هستند به عنوان یک ثروت ملی نگاه کنیم.

سربازان، ثروت عظیم ملی برای رشد کشور هستند/ مشکل نظام آموزشی کشور عدم اتصال آن به تولید و اشتغال استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در نشست همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه گفت: بحث مهارت آموزی با توجه به موضوعاتی نظیر بیکاری، اشتغال و توسعه به یکی از نیازهای اصلی کشور تبدیل شده است، از دو منظر آموزش مهارت های فنی و حرفه ای بسیار مهم است که یکی رشد اقتصادی جامعه و دیگری رشد شخصیت فردی است.

صالحی عمران با بیان اینکه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیازمند هماهنگی سازمان ها و کیفی سازی آموزش های مهارت محور است، گفت: طرح مهارت آموزی موجب هماهنگی سازمان هایی همچون سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه علمی کاربردی و قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح شده و امیدواریم این همایش شروعی برای عملی کردن آموزش های مهارتی باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه مشکل نظام آموزشی کشور عدم اتصال آن به تولید و اشتغال است، گفت: سیستم های آموزش مهارت محور می تواند این نقیصه را تا حدود زیادی برطرف کند.

 سربازان مملو از انرژی، سرزندگی و نشاط هستند

در ادامه سردار مهدی فرهی فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیروهای  مسلح ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال های اخیر سربازان وظیفه، هویتی قابل توجه در کشور پیدا کرده اند، روزانه به طور میانگین بیش از هزار سرباز وارد نظام وظیفه شده و هزار نفر از آن خارج می شوند، باید به این تعداد از جوانان کشور که در سراسر کشور هم پراکنده  هستند به عنوان یک ثروت ملی نگاه کنیم.

سردار فرهی با اشاره به اینکه تعداد سربازان با تحصیلات دانشگاهی همواره رو به افزایش است، گفت: در سال 85 تنها 13 درصد از ورودی ها به خدمت مقدس سربازی تحصیلات دانشگاهی داشتند، در حالیکه امروز این تعداد به 40 درصد رسیده و به زودی به 50 درصد خواهد رسید.

رئیس همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه با بیان اینکه سربازان مملو از انرژی، سرزندگی و نشاط هستند، گفت: جمع این موارد منجر به یک ثروت عظیم ملی شده است که نیازمند یک مدیریت سراسری است، در حقیقت در صورت شکوفا شدن استعداد افراد خصوصا جوانان کشور می توان توفیق بسیار زیادی در رشد علمی و اقتصادی کشور داشت که هم منجر به رفع بیکاری می شود و هم در جوانان انگیزه و نشاط را افزایش می دهد.

سردار فرهی با بیان اینکه مقام معظم رهبری 170 تدبیر را در رابطه با خدمت سربازی مطرح کرده اند، گفت: ما از طرف فرماندهی کل قوا توصیه های زیادی داریم که باید بر مبنای آنها کیفیت دوره نظام وظیفه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات نیروهای مسلح عمدتا فناور محور شده است، گفت: عمده تجهیزات امروز نیروهای مسلح مجهز به علوم مدرن است که برای استفاده از آنها نیازمند سرباز آشنا به مهارت های تخصصی است، باید تلاش کنیم سطح مهارت های مختلف در سربازان به  نقطه مطلوب برسد.

رئیس همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه با بیان اینکه امروز مشکل اساسی جامعه اشتغال است، اظهار کرد: برای حل مشکل بیکاری رسالت بزرگی بر دوش سازمان نظام وظیفه است که در همین راستا نیاز به همکاری تمام سازمان ها و ارگان ها داریم.

30 مولفه در اجرای طرح مهارت افزایی سربازان موثر است

سردار فرهی با بیان اینکه 30 مولفه در اجرای طرح مهارت افزایی سربازان موثر است، گفت: 16 مولفه مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده و مولفه های دیگر مربوط به نهادهای زیرمجموعه رهبری مانند سازمان نظام وظیفه و سازمان  صدا و سیماست، 4 بانک انصار، حکمت، قوامین و موسسه مالی کوثر هم مربوط به نهادهای مالی و پولی کشور هستند که در این طرح مشارکت دارند.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه در این 30 مولفه مهم‌ترین عامل دانشگاه ها هستند، گفت: 50درصد سربازان وظیفه دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که این مطلب اهمیت و جایگاه دانشگاه ها را بیان می کند، اگر مهارت های لازم در دوران دانشگاه آموزش داده شود دوران سربازی دوره مهارت ورزی شده و تبدیل به یک سابقه کار برای جوانان می شود، در این میان ماهیت دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی اساساً مهارت محور است و این دو دانشگاه به همراه قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح سه ضلع مهارت افزایی جوانان کشور است و متن این مثلث سربازان وظیفه است.

رئیس همایش ملی مهارت آموزی با بیان اینکه قرارگاه مهارت آموزی به همت سازمان فنی و حرفه ای تاکنون دو آزمون مهارتی برگزار کرده است، گفت: نهم اسفند ماه هم حدود 50  هزار سرباز وظیفه در آزمون مهارتی سوم شرکت خواهند کرد، همچنین در تلاشیم تا پایان سال برای 200 تا 220 هزار نفر کلاس های مهارت افزایی را برگزار کنیم که حداقل نیمی از آنها در پایان خدمت سربازی موفق به دریافت دیپلم فنی وحرفه ای می شوند.

وی با بیان اینکه شرکت سربازان وظیفه در این طرح امروز با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد اختیاری است، گفت: قطعاً در سال های آینده طرح مهارت افزایی پوشش صد در صدی خواهد داشت، حدود 40 مشوق مربوط به قبل، حین و بعد از خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه در نظر گرفته شده است که در 26 سرفصل جمع بندی شده و برای تصمیم گیری به فرماندهی کل قوا و سردار باقری داده شده است.

سردار فرهی یادآور شد: 19 اردیبهشت سال آینده همایش علمی مهارت آموزی کارکنان وظیفه برگزار می شود، امیدواریم بتوانیم با فکر و ایده ای بهتر مهارت سربازان وظیفه را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار