دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی مطرح کرد؛

کسب‌وکار‌های استارتاپی رویکردی جدید در حوزه انرژی

وطنخواه گفت: توسعه شتابدهنده‌های تخصصی و استارتاپ‌های انرژی، از نیاز‌های کشور است که در برنامه‌های اصلی ستاد انرژی اولویت دارد.

کسب‌وکار‌های استارتاپی رویکردی جدید در چالش‌های حوزه انرژیبه گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی‌ باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیروس وطنخواه مقدم دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در چهارمین کنفرانس فناوری و مدیریت انرژی با بیان اینکه موضوع این کنفرانس از چالشی ترین و راهبردی‌ترین موضوعات برای کشور است، اظهار کرد: اگر این مسئله مورد غفلت قرار گیرد بی شک به یکی از مشکلات جدی در حوزه انرژی تبدیل می‌شود چرا که انرژی مقوله‌ای راهبردی است و نمی‌توان تنها از جنبه تکنیکی به آن نگریست.

وطنخواه ادامه داد: انرژی، منبع و پایه هر مسئله‌ای در جامعه است و نیاز به مدیریتی راهبردی دارد نگاهی که کمتر در کشور وجود داشته است؛ بنابراین مقوله‌ای راهبردی همچون انرژی را باید راهبردی مدیریت کنیم و در انجمن انرژی نیز باید به این نکته توجه شود.

وی با اشاره به اینکه منظور از مدیریت انرژی در کشور مدیریت کل این زنجیره ارزش انرژی است گفت: باید در تمام حامل‌های انرژی از مرحله عرضه تا مصرف این مبحث مدیریت در نظر گرفته شود. ایران کشوری غنی از منابع انرژی همچون نفت، گاز، خورشید، باد و زمین گرمایی است با این وجود وضع مناسبی در بهره وری و مدیریت این انرژی نداریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی عنوان کرد: سه عامل محیط زیست، اقتصاد و سیاست‌های داخلی و خارجی همبستگی با موضوع انرژی دارد در واقع مدیریت انرژی را باید مدیریت این سه عامل دانست. امروزه در کنار ضرورت توجه به مدیریت سبد انرژی و سهم حامل‌های انرژی، نیازمند سبد سیاستی هم هستیم. مشخصه بارز این سبد سیاست‌ها، پویایی و یکپارچه بودن است.

نقش پررنگ فناوری در مدیریت انرژی

وطنخواه فناوری را بازیگر اصلی در حوزه مدیریت انرژی دانست و ابراز کرد: در این حوزه فناوری‌های نرم و سخت تاثیرگذار هستند و این فناوری‌ها هستند که دانش و نیاز‌های کشور را به سمت حل یک مسئله پیش می‌برند و می‌توان مدیریت را نیز نوعی فناوری محسوب کرد. اکنون نوآوری و خلاقیت در دنیا حرف نخست را می‌زند و این نشان می‌دهد باید با نوآوری حوزه انرژی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به سرعت توسعه استارتاپ‌ها در دنیا گفت: رویکرد برافکن برای رفع چالش‌های حوزه انرژی، استفاده از ایده‌های نو و توسعه کسب و کار‌های استارتاپی و دانش بنیان است. توسعه شتاب‌دهنده‌های تخصصی و استارتاپ‌های انرژی، از نیاز‌های کشور است که در برنامه‌های اصلی ستاد انرژی هم قرار گرفته است.

چهارمین کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی با حضور مسئولان و چهره‌های مطرح علمی و صنعتی کشور در دانشگاه شهید بهشتی تهران در حال برگزاری است. این کنفرانس با رویکرد انرژی، ایمنی و محیط زیست و با هدف گسترش و پیشبرد دانش مدیریت انرژی و توسعه کیفیت زیست محیطی به ارائه آخرین دستاورد‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی در این زمینه می‌پردازد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار