شناسایی تولیدکنندگان غیرمجاز نهال در اردبیل

تولیدکنندگان غیرمجاز نهال در اردبیل شناسایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل صبح امروز در جلسه برنامه‌ریزی توزیع و ساماندهی عرضه نهال در شهرستان گرمی اظهار داشت:‌ با همکاری فرمانداری گرمی، مرکز تحقیقات استان و تعزیرات حکومتی بر عرضه نهال در سطح شهرستان نظارت‌های لازم انجام می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های مرتبط در این زمینه برای پیشگیری و جلوگیری از اقدام عرضه‌کنندگان نهال غیرمجاز و تمامی اندام‌های رویشی قابل تکثیر خبر داد و افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در 6 حوزه فعالیت می‌کند که نظارت بر تولید بذر و نهال جزو وظایف حاکمیتی مرکز تحقیقات استان است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: بذر و نهال سالم، اصیل و باکیفیت زیربنای تولید و توسعه کشاورزی و عاملی تعیین‌کننده برای بهره‌وری مطلوب از منابع تولید، نیل به امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور است.

کربلایی خیاوی گفت: تجربه نشان داده است با ساماندهی علمی و حقوقی در امور کنترل و گواهی بذر و نهال می‌توان به کمیت و کیفیت بهتر محصولات زراعی و باغی دست یافت و دستیابی کشاورزان به بذر و نهال استاندارد سبب افزایش محصول و پایداری تولید می شود.

وی بیان کرد: از سال 82 با تصویب قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر نهال، قانون‌گذار در موارد متعددی تکلیف تولیدکننده، مصرف‌کننده و بخش نظارتی را مشخص کرده است که به باغداران و خریداران نهال توصیه می‌شود از خرید نهال از افراد غیررسمی در ورودی‌ها و خروجی‌های شهرها و در کنار خیابان‌ها اجتناب کنند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه فصل جابه‌جایی نهال نزدیک است، به سه اصل مهم اصالت، سلامت و استانداردهای نهال اشاره و اظهار کرد: استفاده از نهال سالم و اصیل پایه و اساس احداث باغ است و بایستی تولید و عرضه نهال استاندارد تحت نظارت انجام گیرد.

کربلایی خیاوی افزود: تولیدکنندگان نهال بایستی مجوز تولید از موسسه را داشته باشند و تمامی اصول فنی تولید نهال را رعایت کنند و تولیدکننده موظف است بر روی تک‌تک نهال‌ها شناسه نصب کند که در این شناسه سال تولید، اسم تولیدکننده، بارکد، نوع قلمه و پایه و نهالستان محل تولید مشخص است. 

 

انتهای پیام/ع

توزیع و ساماندهی عرضه نهال در شهرستان گرمی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.