رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه:

نبود شعبه‌های بانکی متقابل در استان‌های مرزی مهمترین مشکلات اقتصادی ایران و ترکیه

رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه گفت: نبود شعبه‌های بانکی متقابل در استان‌های مرزی وتعرفه‌های بالای گمرکی مهمترین مشکلات اقتصادی ایران و ترکیه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛نجدت تقوا رئیس اتاق بازرگانی وان ترکیه روز شنبه در اجلاس تجاری اعضای اتاق بازرگانی وان و ارومیه که در ارومیه برگزار شد، افزود: ایران و ترکیه تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور را تا سال ۲۰۲۳ میلادی هدفگذاری کرده اند، اما برای رسیدن به این هدف باید همه ساز و کار‌ها به کار گرفته شود.
وی در خصوص مشکلات رسیدن به این هدفگذاری اظهار کرد: فراهم نبودن زمینه استفاده از راه آهن برای حمل مسافر بین ۲ کشور، سخت بودن تردد شهروندان ۲ کشور به ویژه شهروندان مرزنشین، شایسته نبودن قوانین گمرک ۲ کشور، بوروکراسی گمرکی، ۲۴ ساعته نبودن فعالیت گمرک‌ها و عوارض بسیار زیاد برخی کالا‌ها در گمرک از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی بین ۲ کشور نبود شعبه‌های بانکی متقابل در استان‌های مرزی است که این امر نیز مانعی در راه تقویت ارتباطات اقتصادی به شمار می‌رود.
رئیس اتاق بازرگانی شهر وان ترکیه با بیان اینکه همسایگی ۲ کشور ایران و ترکیه بسیار قدیمی بوده و قرن‌ها در امنیت کامل استمرار داشته است، بیان کرد: می‌توان از این ظرفیت برای توسعه تجارت بهره برد.
'تقوا' اظهار امیدواری کرد که این دیدار ۲ جانبه با حضور ۳۲ نفر از تجار و بازرگانان ترکیه‌ای و تجار و فعالان اقتصادی اهل ارومیه بتواند زمینه ساز حل مشکلات و کاهش موانع بین ۲ کشور و ۲ منطقه مرزی باشد.

همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشور‌های اروپایی افزایش یافته است


حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این اجلاس با تاکید بر اینکه با فعالیت دولت دکتر روحانی، روابط بین المللی ایران گسترش زیادی پیدا کرده است، گفت: با وجود افزایش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشور‌های اروپایی، این ارتباط بین ایران و ترکیه بسیار کم است و باید زمینه ارتقای آن با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی فراهم شود.

وی پیشنهاد کرد که استانداران آذربایجان غربی و وان در سریع‌ترین زمان ممکن جلسه‌ای مشترک برگزار کنند تا زمینه ارتقای همکاری‌ها فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: ما باید تجارت خود را با کشور ترکیه که ۵۶۰ کیلومتر مرز، ۳ گمرک، ۴ بازارچه و امنیت نسبی بسیار بالا در مرز‌ها را دارا هستیم بیش‌ازپیش گسترش دهیم.

انتظار گفت: دست‌یابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین کشور‌های ایران و ترکیه دور از انتظار نیست و دستیابی به آن می‌تواند خیلی سریع‌تر انجام شود و این موضوع نیازمند آن است که دولت‌های ۲ کشور موانع و مشکلات را رفع کنند.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.