برگزاری نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشورحقوق شهروندی در مشهد

نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی با حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان و کارشناسان حقوقی در مشهد برگزار شد.

  برگزاری نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشورحقوق شهروندی در مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛دکتر فرشته سلجوقی مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه پیمان‌نامه حقوق کودک، حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند، گفت: کنوانسیون حقوق کودک به عنوان مهم‌ترین سند بین‌المللی الزام‌آور در زمینه حقوق کودکان قلمداد شده و تاکنون بیش از 190 دولت از جمله جمهوری اسلامی ایران به عضویت کنوانسیون حقوق کودک درآمده‌اند.

دکتر حقیقی معاون ارتباطات و امور بین المللی مؤسسه گلستان علی(ع) گفت: کودک و مسئله های مرتبط با آن با تمام ابعاد مختلف زندگی عجین شده است و ضرورت دارد تا تمام دستگاه های دولتی و خصوصی با کمک همدیگر به حمایت از کودکان بپردازند.

دکتر غلامحسین خدایی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور مشارکت های مردمی گفت : کودکان بهترین معلم های بشر هستند . ویژگی های انسان کامل آن است که در حال زندگی کنند همچنان که در منابع دینی نیز به آن تأکید شده است.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی کشور افزود: سیستم آموزشی ما به جای آنکه انسان های سعادتمند و با کمالات تربیت کند، تبدیل به ابزاری برای کسب علم ، مدرک وشغل شده است.

خدایی تفریح و بازی، تغذیه صحیح، محبت، سلامت و آموزش را از جمله حقوق اساسی برشمرد که در منابع روایی و دینی نیز به آن تأکید شده است.

مجید علیمردانی وکیل حقوقدان و فعال اجتماعی در حوزه کودکان نیز گفت : آنچه بایسته جامعه امروز ایران در حقوق کودک می باشد تغییر نوع نگرش به کودک از نگاهی مایملکانه و شیئی به انسانی مستقل است که عدم خلاقیت سطح پایین کارآفرینی، عدم استقلال فکری و بسیاری از شاخص های نامطلوب کنونی در جامعه بزرگسالان ناشی از محرومیت های ساختاری در رشد هوشمندانه کودکی آنها است.

وی افزود: کودک هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری میان مدت است که عدم تبیین دقیق حقوق کودک هر روزه خسارات غیرقابل جبرانی را به جامعه ایران وارد می آورد و همه ما به علت عدم وجود شفافیت در آمار در خواب غفلت فرو رفته ایم.

در ادامه این نشست وکلا و کارشناسان حقوقی ضمن قرائت بندهای مختلف حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی، به تبیین و بررسی ابعاد مختلف آن پرداختند.

انتهای پیام//ف.م

 

نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی در مشهد برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.