انتشار اطلس رنگی ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی

اطلس رنگی ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی برای اولین بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تهیه و منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛  بیرجندی ، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: این مجموعه حاصل گردآوری و جمع بندی نتایج طرحهای تحقیقاتی در زمینه ی شناسایی و جمع آوری ذخایر ژنتیکی محصولات باغی استان همچون زرشک، عناب و توت و بررسی های موردی و مطالعاتی در حوزه ی محصولات دیگر مانند انجیر، انگور، خرما و گلابی است.


وی افزود : اطلس رنگی ذخایر ژنتیکی محصولات باغی خراسان جنوبی امسال با تیراژ 75 جلد به چاپ رسیده که هزینه هر جلد از این کتاب 50 هزار تومان است .


بیرجندی ،  ثبت اطلاعات مقدماتی و شکل ظاهری محصولات باغی بومی خراسان جنوبی، حفاظت و صیانت و ظرفیت سازی، معرفی ارقام برتر و توسعه فناوری اقتصادی و ثروت افزایی بخش کشاورزی استان را از اهداف تهیه این اطلس دانست.


رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه شناسایی و حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان سرمایه ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: استان خراسان جنوبی با توجه به وسعت زیاد، تنوع آب و هوایی و موقعیت خاص جغرافیایی همچون محصور شدن در بیابانهای خشک ایران و برخورداری از پتانسیلهای با ارزش، دارای منابع ژنتیکی گیاهی غنی با ویژگیهای خاص است که متاسفانه به دلایل متعدد همچون گرایش کشاورزان به سمت کشت تک محصولی و ارقام تجاری، برتر و اصلاح شده این تنوع ژنتیکی در بسیاری از ارقام محلی محصولات زراعی و باغی استان را در معرض خطر نابودی و فرسایش قرار داده است .


ویافزود: شناسایی، حفاظت و صیانت از این ذخایر ژنتیکی به عنوان ثروت عظیم ملی و ظرفیت‌سازی در استفاده بهینه از آن، نقش به سزایی در ارتقاء اقتصاد کشاورزی خراسان جنوبی خواهد داشت.
منبع:صداوسیما
انتهای پیام/ک

حفاظت از  ذخایر ژنتیکی موجب ارتقاء اقتصاد کشاورزی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.