بیکاری عمده ترین مشکل ناشنوایان خراسان جنوبی

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیکاری عمده ترین مشکل ناشنوایان در استان است .

عرب نژاد،مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ گفت: 3 هزار و 655 نفر از افراد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی،دچار نوعی از اختلالات شنوایی هستند.


وی با بیان اینکه که از این تعداد یک هزار 484 زن و تعداد دو هزار 171 مرد هستند،افزود: درصد شیوع ناشنوایی - کم شنوایی در کلیه سنین بین توان خواهان تحت پوشش بهزیستی استان 18 درصد است.


مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی بابیان اینکه50 درصد مشکلات ناشنوایی، علت ژننتیکی و مادرزادی دارند که ناشی از ازدواج های فامیلی است، گفت: 90 درصد کودکان ناشنوا از مادران سالم به دنیا می آیند.


عرب نژاد با بیان اینکه تعداد افراد دارای مشکلات شنوایی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است،افزود: ناشنوایان بیشتر در رده سنی میانسالی بوده و مردان بیشتر از زنان مبتلا به این معلولیت هستند.


وی گفت: در خراسان جنوبی 3 مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا فعالیت دارند که تقریبا 45 کودک ناشنوا و کم شنوا از خدمات آن بهره مند هستند .


مدیر کل بهزیستی استان افزود :بهره مندی از مستمری ( کمک هزینه ماهیانه و مستمر)،کمک هزینه تحصیلی ، ارائه وسایل کمک توانبخشی ویژه معلولان کم شنوا و ناشنواشامل سمعک، قطعات پروتز حلزون شنوایی، کمک موردی ( ایاب و ذهاب- درمان - ضروریات زندگی - ازدواج)،وام اشتغال، کمک هزینه ساخت و خرید مسکن و خدمات رفاهی تدارک دیده شده از سوی بهزیستی از جمله خدمات قابل ارائه به ناشنوایان استان است.


عرب نژاد با بیان اینکه ناشنوایان بیشتر در زمینه های دامداری و کشاورزی،نجاری،فروشندگی و کارخانجات ریسندگی اشتغال دارند،گفت: اشتغال،موانع فرهنگی و نگرشی، دریافت گواهی نامه راهنمایی و رانندگی و مشکلات ارتباطی و نداشتن کارشناس مسلط به زبان اشاره در استان ( در دوران تحصیل و دانشگاه) از عمده ترین مشکلات ناشنوایان است.
انتهای پیام/ب

مشکلات ژنیتیکی عامل اصلی اختلالات شنوایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.