شمسی:

معتادان متجاهر در مراکز سرپناه شبانه احساس امنیت ندارند/ راه اندازی سیستم پایش معتادان متجاهر به زودی

معاون توسعه و امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران گفت: معتادان متجاهر از حضور در کمپ ها و شلترها احساس امنیت ندارند.

معتادان متجاهر در مراکز سرپناه شبانه احساس امنیت ندارند/ راه اندازی سیستم پایش معتادان متجاهر به زودیبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا شمسی معاون توسعه و امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: شرایط نامساعد کمپ ها، شلترها و سایر مراکزی که به عنوان سرپناه معتادان متجاهر محسوب می‌شوند، باعث شده تا این افراد در فصل زمستان حضور  در خیابان های شهر را به حضور در مراکز خدماتی ترجیح دهند.

وی افزود: از مجموع ۴۰۵۰ نفر از معتادان متجاهر در طرح غربالگری، تنها ۳۹۰ نفر از مراکز DIc مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی، ۲۵۰ نفر از خدمات شلتر(سرپناه شبانه و مددسرا) و ۴۹ نفر از کمپ های مربوط به سازمان شهرداری تهران استفاده کردند.

معاون توسعه و امور پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به عدم استقبال معتادان متجاهر از سایر مراکز ارائه خدماتی، تصریح کرد: ایمن سازی مراکز فوق باید با جدیت بیشتری دنبال شود تا این افراد در سرمای زمستان و گرمای تابستان، حضور در محوطه بیرون از مراکز خدماتی را به آن ها ترجیح ندهند.

شمسی ادامه داد: معتادان متجاهر به لحاظ ذهنی، نسبت به مراکز ارائه خدمات، خوشبین نیستند و از حضور در این فضاها احساس امنیت نمی‌کنند.

وی یادآور شد: همراه با گسترش مراکز ارائه خدمات ویژه معتادان متجاهر، باید به موضوع ایمن سازی این مراکز نیز توجه شود.

معاون توسعه و امور پیشگیری بهزیستی استان تهران تاکید کرد: طرح جمع آوری معتادان و مخفی کردن آن ها مشکلی را حل نمی‌کند و در این راستا برای مرتفع کردن مشکل حضور معتادان متجاهر در سطح شهر، نخست باید وجود چنین معضلی را پذیرفت.

شمسی اضافه کرد: در سایر جوامع در سطح دنیا، معضل معتادان متجاهر وجود دارد و این مسأله تنها مختص کشور ایران نیست.

وی در رابطه با طرح غربالگری معتادان متجاهر افزود: طرح فوق از تاریخ ۲۹ تیرماه تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری ویژه مردان انجام شد و معتادان متجاهر شهر تهران، در حال حاضر در دو مرکز ماده ۱۶ (مراکز اجباری) اخوان و شفق تحت درمان متادون درمانی هستند.

معاون توسعه و امور پیشگیری بهزیستی استان تهران یادآور شد: در سایر مراکز که مراکز ماده ۱۵ (اختیاری و خودمعرف) هستند، معتادان متجاهر تحت شرایط پرهیز مدار، دوران بهبودی را سپری می کنند.

شمسی اظهار داشت: سیستم پایش معتادان متجاهر که دوره ۳ ماهه درمان را در مراکز ارایه خدمات بهزیستی پشت سر می‌گذارند، به زودی راه اندازی می شود. بر این اساس برای هر یک از این افراد یک کد شناسایی در نظر گرفته شده و اطلاعات معتادان متجاهر که قریب به اتفاق آن ها هیچ گونه اوراق هویتی ندارند، با کد مختص خودشان در این سامانه ثبت می شود. شرایط معتادان متجاهری که خدمات درمانی را در مراکز ویژه بهزیستی دریافت می کنند، پس از ترخیص نیز پایش می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار